المحتوى الرئيسى

عاجل| السيسي: "اللي بيتعمل في مصر ده غير مسبوق وكرم من ربنا"

12/15 14:11

قاطع الرئيس عبد الفتاح السيسي، اللواء عاصم عبدالله شكر، مدير إدارة المياه في القوات المسلحة، قائلا: "والله والله اللي بيتعمل في مصر ده غير مسبوق، وفي كرم كبير من ربنا سبحانه وتعالى".

وأضاف السيسي، خلال حديثه في حفل افتتاح عدد من المشروعات القومية، "الرسالة اللي بتكلم فيها يا عاصم مش علشانك أنت ومش علشانك يا كامل، بس علشان المحافظين اللي حوالين بحيرة المنزلة يساعدوا معانا، وقائد الجيش في نطاق المنطقة مسؤول معاهم".

وسأل السيسي اللواء كامل الوزير، رئيس الهيئة الهندسية للقوات المسلحة، عن ميعاد الانتهاء من تطوير بحيرة المنزلة، ورد الوزير: "30/6/2019 هنكون مخلصين تطوير البحيرة وتكريكها".

وقال السيسي: "لو النهارده وزارة الزراعة بتجهز إصباعيات محترمة، في فيلم كان نفسي أفرجهولكم.. بيصطادوا زريعة البحيرة، ويعبوها في عربيات النقل علشان يعملوها سماد.. حد يعمل في نفسه كده؟ ياخدوا الزريعة اللي لو قعدت هتوصل كيلو.. تتلم وتتحمل يحطوها في الأحواض".

وتابع السيسي: "أجهزة الدولة مش هتقدر تظبط حركة 100 مليون، محدش هيقدر.. قولت لكامل وقف حد للكلام ده علشان البحيرة دي ترجع تنتج سمك.. ساعدوني بقى"، وتساءل الرئيس: "دكتورة منى محرز موجودة؟.. يا دكتورة أنا بقول إنكم بتساعدوني".

ويفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم، عددًا من المشروعات التنموية في مقدمتها محطة معالجة الصرف الصحي بالجبل الأصفر، ومشروع "المحروسة 1"، الذي يعد أحد مشروعات تطوير العشوائيات ويقع بمدينة النهضة بحي السلام بمحافظة القاهرة، تمهيدًا لإعلان مصر خالية من العشوائيات.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل