المحتوى الرئيسى

"هذا جناه علي أبي!".. نجلاء فتحي: بيقارنوني بالممثلة و"ما اتجوزتش" بسببها

10/18 01:27

قصة إجهاض طفل حمدي قنديل الوحيد من نجلاء فتحي

بالصور| ابنة نجلاء فتحي تنعى حمدي قنديل

فجر السعيد: "نجلاء فتحي استجابت لنصيحتي".. والجمهور: "خليكِ في حالك"

من جديد.. زوج ابنة نجلاء فتحي يوجه رسالة غير مباشرة لفجر السعيد

اسمها المشابه لإحدى أجمل نجمات السينما المصرية، تسبب لها في مشكلات جمة، حتى شعرت أن والدها "فتحى"، جلب لها "اللعنة" عندما قرر تسميتها بـ"نجلاء"، ليقارنها الجميع بجمال وأنوثة الفنانة الشهيرة نجلاء فتحي.  

لم تكن تدرك أن اسمها الذي تشابه مع اسم نجمة سينما كبيرة سيصيبها بلعنة تلازمها طوال حياتها، ففكرة أن والدها "فتحى" قرر أن يكون اسمها "نجلاء" فتح باب المقارنة بين جمالها وجمال الفنانة الكبيرة.

"عانيت من الاسم، لأن الناس دايماً كانت بتبص لى على إنى لازم أبقى جميلة زيها، مش أنا واخدة اسم نجلاء فتحى، أُمال فين جمالها؟".. تقولها "نجلاء" التى تعيش بإحدى قرى القليوبية مع أسرتها المكونة من شقيقين وشقيقتين.

تبلغ "نجلاء" من العمر 38 عاما، وترى أن الاسم قد يكون هو السبب فى عدم زواجها حتى الآن: "أحياناً بحس إن الاسم هو اللعنة اللى صابتنى وخلتنى ماتجوزش لغاية دلوقت، يعنى أنا ما نكرش فى فترة من الفترات أصابنى إحساس إنى لازم أكون شبه نجلاء فتحى جميلة والكل بيحبنى، وبقيت أهتم بجمالى بشكل كبير، واللي بيتعامل معايا لازم يتعامل معايا بحدود ويقدر جمالي، وده طبعا سبب مشاكل كتير ليا، لأن فيه ناس بقت تشوفني مغرورة، وبالتالى فرص جوازي قلت".

تتذكر "نجلاء" خطوبتها من شخص أحبته منذ 10 أعوام، ولكن لم تستمر الخطوبة سوى 8 أشهر ثم فسخت: "ساعتها حسيت إن مفيش تقدير ليا من خطيبي، ومش فاهمني، وفي المقابل اتهمني إنى شايفة نفسي، وإنى صدقت إنى جميلة زى نجلاء فتحي بجد، والكلمة نزلت علىّ زى الصاعقة، ففكرت إنه ليه يقارن، وليه يحاول يقلل مني بسبب اسمي، وأنا وهو مقدرناش نكمل مع بعض، وفعلاً الاسم كان السبب".

أهم أخبار مرأة

Comments

عاجل