المحتوى الرئيسى

‪بالفيديو- 5 مطربات أعلنّ الحرب على الرجال.. بالأغاني

09/23 14:58

عن قلبي حل وشوف غيرى، مشاكلك دي يحلها، حكايتنا تشل خربتها، وقاعد ليه على تلها، والذكريات قبل ما تشرب ميتها متنساش تبقى تبلها"

هذه الرسالة وجهتها الفنانة الأردنية ديانا كرزون أغنيتها "هعمل فرح"

فيما يشبه الانقلاب على "الحبيب" أو بمعنى أدق "الرجال"، تسابقت المطربات سميرة سعيد، وهيفاء وهبي، وشيرين، وأخيرًا كارول سماحة على تقديم أغانيهن هذا الصيف، بكلمات تحمل معنى التحدي والتمرد، بل التشفي.

وإذا بدأنا بأحدثها، وهي "مبروك لقلبي" للمطربة كارول سماحة، سنجدها تقول "وانتصرت عليك/ ورجعت حالي اللي انت ضيعته/ وداويت قلبي اللي ياما وجعته/ والكبرياء اللي أنت قتلته/ واللي ظلمني التمن دفعته"

أما أغنية "زمان" التي طرحتها شيرين عبدالوهاب، فكانت أقل حدة في الإشارة للحبيب الرجل، وغنت "زمان.. كان قلبه كله طيبه/ زمان.. كان فيه حنية غريبة/ خلاص مبقاش فيه حاجة مهمة تجمعنا/ خلاص يبقى وجودى معاه مالوش معنى".

هيفاء وهبي من جهتها اختارت أسلوب النصائح للنساء للانتصار على الرجال، وفي أغنيتها "اجمدي"، قالت واحدة قالت لي حبيبها تاعبها/ واحدة بتبكي على اللى سايبها/ واللي ضعيفة عشان بتحبه/ مستحملة بتقول ده.. نصيبها/ اجمدي بقى يلا انت وهي/ انسي وعيشي حياة طبيعية/ لما هتمشي هيعرف قيمتك/ علشان كده خليكي.. قوية".

ورغم ما فيها من حسرة على الصورة التي أصبح عليها "الحبيب"، غامرت سميرة سعيد بأغنيتها "سوبرمان"، بتقديم الرجل الذى أحبته يوما ما، بأوصاف أثارت الجدل، وقالت "بقى بارد جدا بقى دمه تقيل/ بقى ندل قوي وطماع وبخيل/ البيه اللي عامل إنه مؤدب وجميل/ بيجيلي مدروخ نص الليل/ بَقى بارِد جِدّا بِقي دَمهُ تقيل/ بقى كسلان ومأنتخ/ وكرشه قصاده شبرين/ قاعد يا إما هنا.. يا إما هناك/ بقى منكوش ومبهدل/ شخص كئيب وحزين/ نكدي وسلبي وعصبي وشكاك

أغنية هاعمل فرح ديانا كرزون

أهم أخبار فن وثقافة

Comments

عاجل