المحتوى الرئيسى

انتقادات لمحافظ القاهرة بسبب الأمطار - E3lam.Org

04/25 19:28

انتقد الكاتب الصحفي محمد فتحي، عدم اعتذار المهندس عاطف عبد الحميد محافظ القاهرة، عن ما تعرضت له المدينة بالأمس من شلل مروري وانقطاع الخدمات وغرق للشوارع، بسبب الأمطار الغزيرة.

قال “فتحي” خلال حلقة اليوم، الأربعاء، من برنامج “مصر من البلكونة” الذي يقدمه بمشاركة ياسمين نور الدين، على راديو DRN، إنه كمواطن مصري كان ينتظر من محافظ القاهرة أن يخرج ويعتذر للمواطنين، لأن القاهرة بالأمس “غرقت في شبر ميه”، على حد قوله، مضيفًا: “وعيب أوي إننا في الوقت والتاريخ اللي إحنا فيه ده نغرق في شبر ميه”.

نرشح لك : إغلاق طريق العين السخنة بسبب الأمطار

تابع: “عيب إن الناس تصرخ على الدائري ويقعدوا 8 ساعات امبارح، من غير ما حد يعتذرلهم ويقولهم معلش إحنا نسينا ننضف البلاعات اللي بتصرف المطر فاتسدت، عيب وإحنا بنتكلم على المدن الجديدة والمستقبل والتقدم إن كل العك ده يحصل من امبارح للنهاردة”.

طالب مقدم البرنامج باعتذار قيادات ومسؤولي جميع المحافظات التي تأثرت بشدة بسبب الأمطار، لا سيما الخدمات المرورية فيها وكذلك الكهرباء، قائلاً: “المحافظات اللي حصلت فيها بهدله لازم يطلع المحافظين والقيادات هناك يعتذروا يقولوا معلش معندناش عربيات شفط زيادة، يقولوا أي حاجة المهم يعتذروا”.

لفت محمد فتحي إلى أن أزمة عدم الاستعداد للأمطار تسببت قبل عدة أعوام في إقالة محافظ الإسكندرية هاني المسيري، لأنه لم يتم أخذ الاحتياطات اللازمة لمواجهة الأمطار والسيول، مشيرًا إلى أن الحديث عن ذلك الأمر لا يعني أنه يطالب بعزل المحافظ، لكن “هدفنا نحس بالناس ونطبطب عليهم ونقولهم أسفين على اللي حصل” على حد تعبيره.

من جانبها، قال ياسمين نور الدين إن المدن القديمة لم تحدث بها مثل هذه الأزمات في الماضي، فلماذا تحدث الآن في المدن الجديدة التي نتطلع إلى التوسع فيها والانطلاق من خلالها، مضيفةً: “وبخلاف الاعتذار يقولوا لنا إحنا فين من الأزمة، يعني مفيش عربيات شفط زيادة طب ده هيتحل قريب؟ هيحصل دفع بعربيات زيادة؟.. طب الناس المزنوقة على الدائري والناس اللي الكهربا مقطوعة عندهم يتصرفوا ازاي دلوقت”.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل