المحتوى الرئيسى

الخطيب «يفضح» مرتضى منصور بشأن الشرط الجزائي في عقد عبدالله السعيد مع الزمالك

03/16 01:39

انتقد الناقد الرياضي ايهاب الخطيب تهديد مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك، للنادي الأهلي بوجود شرط جزائي في العقد الذي وقعه عبدالله السعيد مع النادي الأبيض، قبل أن يجدد تعاقده مع المارد الأحمر.

وكان مرتضى منصور قد أكد أن هناك شرط جزائي كبير في عقد عبدالله السعيد مع نادي الزمالك كفيل بأن يغلق نادي، ويقدر بـ 100 مليون دولار.

وقال إيهاب الخطيب عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “مرتضي بيقول ان الشرط الجزائي لعبدالله السعيد ١٠٠مليون دولار ..انا بقول للمحامي مرتضي انت ازاي محامي ومش عارف العقد شريعة المتعاقدين يعني العقد بينك وبين عبد الله طرفين بس انت مش عامل عقد مع الاهلي يا محامي يا بتاع القانون يعني لو ليك حق مدني يبقي عند عبد الله وخليني أفهمك شغلك وابقي شوف محامي شاطر وراجع معاه كلامي وافهم الشغلانة”.

وتابع: “وده أصلا لو العقد صحيح أحب اعرف المحامي مرتضي ان العقد باطل وتعالي اشرحلك بقي قانون فيفا شغلنا بقي ال صعب عليك تفهمه فيفا قال انه يحق التفاوض مع اللاعب الذي ينتهي عقده مع فريقه في اخر ٦ شهور بس ما قالش يا محامي يا بتاع القانون امضي معاه طيب لو ماضيت العقد باطل طب لو قدمت العقد واشتكيت هنا نبص علي تاريخ التعاقد مع اللاعب انا بقولك هو ماضي ٢٦فبراير يعني قبل التمديد والتجديد وده يعني ان عبدالله إيقاف ٨ شهور والزمالك يحرم من القيد ويتغرم”.

واختتم موضحًا: “لان ده باطل يعني انت يا محامي يتوقف قيد ناديك وتتغرم ومافيش حاجة اسمها شرط جزائي في عقد باطل فهمت يا عم المحامي نذاكر بقي شوية ونفهم ده قانون مش لعبة ….العبها صح”.

الفيفا يمهل الزمالك 90 يوم لسداد مستحقات موندومو.. صورة

رسميًا.. تتويج سيدات الأهلي ببطولة إفريقيا للكرة الطائرة

المرشحون الأربعة لخلافة أوناي إيمري في تدريب باريس سان جيرمان

مفاجأة في مران الأهلي قبل موقعة مونانا الجابوني.. صورة

الفيفا يهدد المصري البورسعيدي بالهبوط لهذا السبب

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل