المحتوى الرئيسى

طالب مدرسة السويس مفتخراً : حصلت على أشهر فوطة في العالم.. فيديو

02/15 23:36

قال الطالب مؤمن محمد الذي اشتهر عبر مواقع التواصل الاجتماعي بطالب "الفوطة"، بعدما كرمه ناظر مدرسته بمحافظة السويس، بفوطة مطبوع عليها علم المحافظة، إنه تم تكريمه آنذاك، بسبب كونه الأول على الجمهورية في مسابقة إلقاء الشعر كما نال المركز الثالث في التمثيل.

وأضاف مؤمن أثناء حلوله ضيفا مع الإعلامية منى الشاذلي ببرنامج "معكم"، المذاع على شاشة سي بي سي cbc، الخميس، أنه شعر بحزن بعدما التقطت صورة له بالمدرسة بما وصفه –حسن النية- من الناظر، وتم تداول الصورة ببعض المواقع وصفحات الفيسبوك ولقبوه بـ"طالب الفوطة"، قائلا: "أنا زعلت إنهم قالوا عني كده مكنتش متوقع ده يحصل هي في الآخر هدية رمزية".

وعن الهدية الرمزية التي سخرت منها السوشيال ميديا "الفوطة" قال: "ده علم بلدي أنا بفخر بيه ده علم السويس أنا ممكن أحطه على أي حاجة على تيشيرت مثلا، اللي سخروا أكبر مني في السن لكن لازم يكون في عقل نفكر بيه، ما ينفعش نتكلم كده وإحنا مش فاهمين، المدرس قدرنا وهي دي إمكانياته".

وأضاف ساخرا "بقت أشهر فوطة في العالم".

وقالت جميلة والدة مؤمن التي حضرت معه: "إحنا زعلنا من التريقة ومن الهاشتاج اللي طلع هاشتاج الحلاق، مؤمن زعل في الأول على التريقة وفي الشارع بسبب اللقب اللي اتقال عليه بس بعد كده بقا عادي، المدرس كرم مؤمن بشكل عشوائي ومكانش يعرف المراكز اللي واخدها مؤمن".

ومن جانبه قال جمال آدم مدير مدرسة طه حسين بالسويس والذي كرم مؤمن، أثناء استضافته مع الإعلامية منى الشاذلي: "أنا معتاد بشكل يومي أن أسعد الطلاب بشكل مختلف ليحبوا العملية التعليمية وأخبرتهم أن يركزوا في كلام المدرسين عشان أسأل فيه وأكرمهم وطلب إنه يطلع طالب جايب على الأقل امتياز في مادة من المواد وطلع بالصدفة مؤمن وكان في مدرسة جنبي قالتلي مؤمن واخد جوائز وشهادات وتكريم".

وأضاف المدرس جمال آدم الحاصل على ميداليات ذهبية وفضية من بطولات مع القوات المسلحة سابقا في ألعاب القوى، أن "الفوطة كانت جائزة متبقية من إحدى هذه البطولات وأخبرته أنه سأعطيه شعار محافظة السويس عشان تحافظ عليها زي ما هي بتحافظ عليك".

وتابع: "مؤمن فرح بالهدية وبعدما انتشرت الصورة على الفيسبوك، كان مؤلم إني بقدم خير ولقيته بيتقابل بشر، علم السويس لو كان حتى على ورقة لحمة هيبقى أغلى من أي هدية وحسيت إنه مؤمن فرحان وهما الجيل ده الأمل".

أهم أخبار توك شو

Comments

عاجل