المحتوى الرئيسى

الإهمال مستمر.. «كبسولة الدوا فاضية»

11/21 12:37

كعادتها التى تمارسها دون تفكير يومياً، تفتح فمها لتلقى به دواءها المعتاد، لم تتوقف لحظة عن تلقى الجرعات المخصّصة لها، لكنها هذه المرة لاحظت الفرق.. «الكبسولة خفيفة، اتفعصت فى إيدى ولاقيتها فاضية، اتجننت ومسكت الشريط كله أفتح فى كل كبسولة ألاقيها فاضية»، هكذا تحدثت «آن آرتينيان» المصرية - الأرمينية، مؤكدة أن هذه الحالة دفعتها للشك فى كل لحظة تناولت فيها الدواء.

«آن»: المشكلة فى النصب.. و«صيدلى»: «أول مرة أشوف كده»

«أضمن منين أن العلاج اللى باخده كل السنين اللى فاتت دى له قيمة أو فيه مادة فعالة؟»، هذا السؤال ظل حبيس لسانها، قبل أن ينتقل إلى الصيدلى، الذى حاولت أن تشرح له ضررها الحقيقى، مضيفة «أنا مقتدرة وماعنديش مشكلة فى تمن الدوا، مشكلتى فى النصب اللى ممكن يتعرّض له عشرات البسطاء» إلا أن الصيدلى لم يستوعب الأمر، وشكك فى روايتها رغم أنها تتعامل معه طوال سنوات.

«بيحصل ساعات أن الصيدلية تستلم أدوية وبمراجعتها بيلاقوا فيها عيوب، يعنى شريط فيه حباية ناقصة أو مكسورة، وفى الحالة دى بيتم الرجوع للشركة المنتجة، أو اللى عبّأت الدواء، لكن أول مرة أشوف كبسولة فاضية خالص»، هكذا عبّر الصيدلى عن الحيرة من رواية «آن آرتينيان» التى ترى أن الواقعة تمثل نموذجاً للإهمال والتلاعب فى صحة المصريين، خصوصاً المرضى بأمراض مزمنة مثل الكبد، أو من يضطرون إلى شراء دوائهم على نفقتهم الخاصة.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل