المحتوى الرئيسى

بالفيديو - "حميات دمياط" بدون أطباء.. ومرضى: "بنموت كل يوم"

11/13 22:54

حالة من الغضب سيطرت على المئات من المرضى المترددين على مستشفى الحميات، التي تعد من أهم المراكز الطبية الحكومية في محافظة دمياط، بسبب ما وصفوه بـ"التراخي والإهمال" في تقديم الخدمات للأهالي، مطالبين الدكتور إسماعيل عبد الحميد طه، محافظ دمياط بإجراء زيارات مفاجئة للوقوف على ما يحدث في المستشفى الذي يحظى في المقابل بإشادات واسعة.

اصطحب هشام محمود ابنه وتوجها إلى المستشفى، بعد ارتفاع درجة حرارته بشكل كبير، لكنه لم يجد الموظف المسئول عن قطع التذاكر، ويروي تفاصيل الواقعة لـ"مصراوي": "وصلت المستشفى بعد معاناة بسبب تعب ابني البالغ من العمر 4 أعوام، لكن موظف التذاكر كان مش موجود، وده عمل تكدس كبير ولما الناس اتضايقت علشان عايزين يدخلوا الكشف في الطوارئ الممرضات كمان سابونا وراحوا الغرف الخاصة بيهم".

وصل الموظف بعد مرور نصف ساعة وأخبر الجميع أنه كان يصلي المغرب، الأمر الذي أثار استياء الكثيرين.. يقول محمود وتابع: "الناس زعقت له وقطع لكل واحد تذكرة بـ 3 جنيهات في الطوارئ، وبعدين لقينا الممرضة بتقول له كفاية تذاكر لأن الدكتورة هتمشي.. وكنا أكتر من 80 مريض قطعوا تذاكر وعدد كبير آخر لم يحالفه الحظ بعد بالحصول على تذكرة العلاج".

مؤمن خليل، قال إنه جاء مع ابنه للكشف عليه لأنه لا يملك حق تذكرة المستشفيات الخاصة أو العيادات وأضاف: "فجأة لقينا الممرضة بتقول لنا الدكتورة مشيت ومفيش حد مكانها دلوقتي.. وطلبت مننا ننتظر، ولما الأهالي انتقدوها بشدة طلبت منهم الانتظار ثم اختفت فجأة.. وهو ما أثار استياءنا أكتر.. وحاولنا نكلم مسئولين في الديوان العام رأفة بحال كل هؤلاء المرضى.. لكن دون جدوى".

وبيّن خليل: "من زمان واحنا بنثق في مستشفى الحميات وليها سمعة طيبة، لكن بدأت من شهور قليلة يكون فيها سلبيات كتير، زي غلق الصيدلية بالمخالفة للقانون وعدم الاهتمام بالفحص الجيد للمريض، ممكن الدكتور يكشف في دقيقة وخلاص وحتى الروشتة موحدة، احنا فضلنا ساعتين ننتظر وصول دكتور تاني لكن مفيش حد جه ومشينا علشان نلحق ولادنا حتى لو مفيش معايا فلوس، هنعمل إيه".

وتساءل يوسف عبد السلام، نجار، "فين إدارة المستشفى من الحالات الحرجة اللي بتتردد يوميا وبتموت كل يوم علشان من حقها توفير علاج وفحص محترم، منظر الناس يصعب عليك.. وكل اللي الموظف والممرضة بيتكلموا فيه إنه استنوا ومعلش، أنا مقدرتش ورحت مستشفى خاص الكشف كلفني 150 جنيه واشتريت 120 جنيه أدوية"، واستطرد حديثه "اللي مش معاه يموت علشان الدكتورة هتمشي".

من جانبه، أحال الدكتور جمال الديب مدير المستشفى، الواقعة للتحقيق فور معرفته بعدم تواجد أطباء لمدة تجاوزت الساعتين، بينما أكد الدكتور رمضان الخطيب، وكيل الصحة أن مستشفى الحميات من أكثر النماذج الطبية المتميزة في الإدارة ونجح في الحصول على المركز الثالث على مستوى مستشفيات الحميات بمصر خلال التقييم المركزي من النصف الأول من العام الجاري، بعد أن أجرت الإدارة العامة لمستشفيات الحميات بالإدارة المركزية للشئون الوقائية زيارة ميدانية للمستشفى.

وأضاف الخطيب، أنه يرفض الواقعة جملة وتفصيلاً وفور علمه بها وجه مدير المستشفى بإحالة المتسببين في هذه المخالفة للتحقيق، مضيفًا: "المواطن خط أحمر وكلنا هنا في خدمته وأنا أحيانًا أشارك في إجراء الفحوصات خلال زياراتي للمستشفيات من أجل التخفيف عن المرضى".

يذكر أنه في أغسطس المنقضي، قرر الدكتور إسماعيل عبد الحميد طه، محافظ دمياط، إيقاف أحد الأطباء من العاملين بمستشفى الحميات وتحويله للتحقيق، في الاتهام الموجه له من أسرة طفل بالإهمال في الفحوصات داخل المركز الطبي.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل