المحتوى الرئيسى

شاهد.. والدة طفلة مصابة بضمور في الأعصاب تناشد الرئيس التكفل بعلاج ابنتها

09/11 09:01

"طفلتى عاجزة عن الحركة لإصابتها بضمور في الأعصاب واعوجاج في العامود الفقرى، ولا تستطيع الزحف أيضًا، رغم أنها تبلغ من العمر 5 سنوات، وتحتاج إلى عملية جراحية قال الأطباء إن قيمتها 45 ألف جنيه، لا نمتلك منها شيئًا".

بتلك الكلمات تحدثت ناريمان عبد المحسن صبحي، والدة الطفلة جنى حمادة سامي محمد عطوة، والمقيمة بقرية كفر أيوب التابعة لمركز بلبيس بمحافظة الشرقية، والتى تبلغ من العمر 5 سنوات، لـ"صدى البلد".

وأكدت والدة الطفلة المصابة، أنها وزوجها أنفقا على طفلتهما جميع أموالهما لعلاجها، موضحة أنهما أصبحا لا يمتلكان شيئًا حتى يتمان علاجها لتماثلها للشفاء.

وقالت إن زوجها يعمل عاملًا بأحد المصانع بمدينة العاشر من رمضان ودخله الشهري لا يتجاوز الـ 1500 جنيه، بالإضافة إلى أنهما مقيمان فى شقة قيمة إيجارها 600 جنيه، ويتبقى من راتبه 900 جنيه ينفقونها على الكهرباء والمياه والغذاء.

وأضافت والدموع تنهمر من عينيها: "إحنا بنوفر من أكلنا وشربنا عشان نعالج البنت ومش ملاحقين مصاريف عليها، وبعنا كل اللى ورانا واللى أدامنا والله عشان نعالجها ومفيش معانا حاجة تاني نبيعها".

وقالت الأم العشرينية: "أنا نفسي افرح ببنتى واشوفها ماشية أدام الدنيا كلها زى أى طفلة، وهى عندها ضمور شامل وعندها اعوجاج بالعامود الفقرى، وأنا والله صرفت كل اللى معايا أنا وزوجى ولا نمتلك جنيه نصرف عليها تانى، ونفسي أشوفها زي أى واحدة فى الدنيا ماشية وزى أى صديقة ليها، وموعد التحاقها بالدراسة العام القادم، نفسي تروح مدرستها ماشية على رجليها".

وأكدت والدة الطفلة، أن الأطباء قالوا لها إن طفلتها تحتاج إلى عملية زرع خلايا جزعية وتحتاج إلى عملية بالعامود الفقرى وتكلفتها 45 ألف جنيه، ولا تمتلك ثمنها، قائلة: "إحنا ممعاناش ولا جنيه وأنا ساكنة بالإيجار أنا وزوجى وصرفنا اللى ورانا واللى ادامنا ونفسي أشوفها طبيعية، نفسي أسعدها، أنا تعبت والله مبقاش حيلتنا أى حاجة خالص".

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل