المحتوى الرئيسى

تعرف على ردود أفعال البنات عن «سندريلا سيكريت»

09/10 14:17

«أغلبنا اتربى على قصص وأساطير سندريلا والأميرات.. واتزرع فينا بشكل ما إن الحياة السعيدة أو الـ Happily Ever After هتحصل لما مشاكلنا تنتهي بمعجزة.. ونلاقي الأمير الجامد اللي نقع في غرامه.. ونتجوز ونعيش عيشة فل.. وتوتة توتة خلصت الحدوتة! كل ده كلام جميل كلام معقول ماقدرش أقول حاجة عنه.. لكن للأسف مالوش أي علاقة بالواقع!».. هذا جزء من مقدمة كتاب «سندريلا سيكريت» للكاتبة هبة السواح، الذي يصنف ضمن كتب التنمية البشرية.

صدر الكتاب عن دار الرواق، وحقق رواجًا كبيرًا، ونافس على لقب الكتب الأكثر مبيعًا على مستوى معرض القاهرة الدولي للكتاب في فبراير الماضي، ولا يزال الكتاب يحقق انتشارًا كبيرًا حتى الآن، وخاصة بين البنات عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

والغريب في الأمر أنه الوحيد من نوعه الذى يحقق إيجابيه في ردود الفعل تجاهه، فتقول ياسمين أحمد هشام، أنه السهل الممتنع، وتابعت: « اجمل ما في الكتاب معلومات تقيلة بس بجد بأسلوب حلو أوي، الأسئله بتخلي كل واحده تقف تبص علي حياتها وتسأل نفسها أسئلة مهمة عن دورها ايه، أنا شخصيًا بحب الكتب بالعامية والمواقف اللي حصلت ليكي في الكتاب وكان ذكرها موفق حسب الفصل»، وأبدت إعجابها بفصول الكتاب التي تضمنت عناوين كـ«أنا حرة، أنا مسيطرة، أنا مؤثرة».

وقالت ندى إيهاب: « الكتاب دا عظيم بكل ما تحمله الكلمة من معنى»، وأشارت إلى أنها قرأته 3 مرات حتى الآن، وأنها دائمًا ما تحمله في حقيبتها، كما أكدت أنها ترجع إليه في أي تصرف أو قرار ستأخذه.

وفي نفس السياق، ذكرت سارة النويشي: أنا عمري ما قريت كتب قبل كده إلا حاجات بسيطة جدًا، والكتاب ده أول ما قريته فتح نفسي على كل حاجة في الحياة، بجد تحفة تحفة، وأضافت نهى حمدي أن الكتاب عبقري، وفوق الفظيع- على حد وصفها- ووجهت كلامها للكاتبة قائلة: ازاي حاسة إن كل كلمة فى الكتاب موجهه ليا وبجد إيه كمية الطاقة الإيجابية اللي حطتيها جوايا دي.

وترى إسراء أبو بكر، أن الكتاب يبدو غريبًا، قائلة: الكتاب حلو أوي، وخلاني أغير حياتي بالكامل، ووجهت كلامها للكاتبة: كفاية أوي إنك سبب من أسباب انتظامي في الصلاة وإن الثواب دا هيروحلك.

افتتحت الدكتورة سحر نصر، وزيرة الاستثمار والتعاون الدولى، اليوم الأحد، المصنع الثانى لشركة "إس آى وايرنج سيستمز إيجيبت" الإنجليزية اليابانية بمدينة 6 أكتوبر، لإنتاج الضفائر الكهربائية للسيارات. ...

أهم أخبار صحة وطب

Comments

عاجل