المحتوى الرئيسى

"فض رابعة" يتصدر "تويتر".. ومغردون: "كان ضروري عشان نرجع مصر"

08/15 14:15

استمر مغردو موقع التدوينات القصيرة "تويتر" في التدوين عن ذكرى فض "اعتصام رابعة"، الذي حلت أمس، وتوافق 14 أغسطس 2013، وتصدر هاشتاج باسم "كان لازم فض رابعة علشان" ترند موقع التدوينات القصيرة.

وتضمنت التغريدات هجوما كبيرا على جماعة الإخوان الإرهابية، التي احتل أعضاؤها ميدان رابعة العدوية، معبرين عن فرحتهم وإحساسهم بالنصر لفض الاعتصام، وتطهير المكان من الإرهابيين، والمنتمين للجماعة الإرهابية.

وعلق علاء جودة: "كان لازم فض رابعة علشان خرفان"، وقالت صفية سري: "كان لازم فض رابعة علشان نرجع جماعة الإخوان الإرهابية إلى جحورهم".

وكتب عصام بدير: "كان لازم فض رابعة علشان: (ليميز الله الخبيث من الطيب ويجعل الخبيث بعضه على بعض فيركمه جميعا، ليهلك من هلك عن بينة ويحيي من حي عن بينة)".

وغرد أيمن المحرمي: "كان لازم فض رابعة علشان ترجع مصر"، وقالت سمر خطاب: "كان لازم فض رابعة علشان مهما قولنا ووصفنا اليوم ده مش هيكون على قدر الزغرودة اللي أطلقتها سيدة من سكان رابعة، فرحانة إن الفرح جي والقرف مشي".

وعلق حساب باسم خط الصعيد: "كان لازم فض رابعة علشان كانوا بيتاجروا بالدين وبيقولوا جبريل نزل، وعشان مصر ترتاح"، وقال حساب باسم حكاية حب: "كان لازم فض رابعة علشان البلد تنضف"، وقالت وداد: "كان لازم فض رابعة علشان كان أقذر اعتصام وكان ووكر للرذيلة والدعارة وتشويه الإسلام والسلاح لقتل بعض من معتصمي رابعة".

وغرد حساب باسم زرقاء اليمامة: "كان لازم فض رابعة علشان حتى لا تستمر أكاذيب الإخوان المجرمون وتعطيلهم للحياة السياسية في مصر الحبيبة وشعبها الشقيق"، وقالت نادية عماد: كان لازم فض رابعة علشان دول خوارج العصر"، وكتب حساب باسم فري إيجيبت: "كان لازم فض رابعة علشان نعرف مدى عظم المؤامرة التي تحاك، مش لمصر واحدها ولكن بالأمة العربية والإسلامية كلها".

أهم أخبار فن وثقافة

Comments

عاجل