المحتوى الرئيسى

موسم الثانوية في "السايبرات".. "كل ما النتيجة تعلى الأُبيج بيبقى أحلى"

07/12 22:54

اقتربت عقارب الساعة من الثانية ظهرًا، المكان معبأ بدخان سجائر الأهالي والطلاب الهاربين من نار الشمس إلى نار النتيجة، "بالدور يا جماعة، الموقع لسه تقيل".. كلمات وجهها أحمد جمجم صاحب أحد السايبرات إلى الطلاب المنتظرين لنتائجهم.

لدى "جمجم" نظرية اقتصادية فيما يسميه بـ"موسم النتائج"، حيث يتمنى أن تصبح النتائج أفضل ما يمكن "كل ما النتيجة تبقى أعلى، الأُبيج بيبقى أحلى"، معبرًا عن تعجبه من انخفاض مستوى النتائج لهذا العام "كلها زفت"، كما عبر في حديثه لـ"الوطن" عن زيادة أسعار جلب النتائج بعد التعويم "كنت بجيب النتيجة السنة اللي فاتت بـ 5 جنيه، دلوقتي كل طالب بيكرمش 20 جنيه حق النتيجة"، مضيفًا: "ده غير حلاوتي طبعًا".

ويلاحظ صاحب الـ"سايبر"، تأثر البنات بالنتيجة أكثر من الأولاد "البنات بيغمى عليهم، لكن الولاد بيجيبو 50% ويرقصوا"، مؤكدًا أن الأهالي أصبحوا لا يكترثون بسوء نتائج أبنائهم "بقوا عايزين ولادهم يخلصوا الثانوية بأي نتيجة بعد ما العيشة غليت عشان يترحموا من فلوس الدروس بس".

"النتيجة دي أحلى مصلحة بعملها طول السنة".. بتلك الكلمات بدأ إيهاب بطة صاحب "سايبر" حديثه لـ"الوطن"، في إشارة لمكاسب النتيجة، التي يتولى مهمة الكشف عنها لأهالي الطلاب "الناس هنا غلابة وبيجولي عشان معندهمش راوترات".

ويتوسط السايبر، بعض البيوت القديمة في منطقة المليحة بحدائق القبة، والتي تقطنها عائلات أغلبيتها من محدودي الدخل، حيث يحيط أهالي الطلاب الـ"سايبر"، بعد أن اكتظ المكان في الداخل بالطلاب والأهالي، بينما تجلس أم حمو (أحد الطلاب) على حافة الـ"سايبر" تتناول وجبة الغداء "خدت معايا طبق مكرونة وأنا نازلة عشان خفت لنتيجة الواد تفوتني"، كما أعربت عن تفاؤلها بـ"سايبر" بطة "العيلة كلها بتنجح لما تجيب نتايجها من عنده"، وذلك قبل أن تقطع وعدًا على نفسها "لو حمو نجح هجيب لبطة رز بلبن".

نرشح لك

أهم أخبار منوعات

Comments

عاجل