المحتوى الرئيسى

"دكتورة الرقص" تتحفظ على وصف أبطال سيناء بـ"الشهداء"

07/08 21:19

قالت الدكتورة منى برنس أستاذ الأدب الإنجليزي بجامعة السويس، المعروفة إعلاميًا بـ"دكتورة الرقص"، إن لدي تحفظ على كلمة شهيد أيا كان الشخص أو ما طريقة القتل في ثورة أو على الحدود أو تفجير إرهابي.

وأضافت البرنس عبر منشور نشرته عبر صفحتها على "فيسبوك":" اللغة نفسها لغة دينية مع ما يتبعها من دخول الجنة بقي.. و مين هيدخل و مين لأ و مين نقول عليه شهيد ومين لأه..الخ".

وتابعت:" بس علي حسب علمي هي كانت بتستخدم في حالات الغزو الخاصة بقبائل شبه الجزيرة في بدايات الإسلام. و نحط في اعتبارنا أن معظم المسلمين الأوائل كانوا غلابة و فقرا و عبيد، مش أعيان قريش، و بالتالي كان نوع من التحفيز علي غزو القبائل الأخرى و نشر الإسلام، فيتموت و تخش الجنة و تنعم بقي بكل الملذات الحسية، من حور عين و غلمان و أكل وشرب".

وأردفت:" كلنا هنموت في الآخر ايا كانت الطريقة او المكان أو ظروف الموت. و كل واحد هيتحاسب علي عمله إن كان كويس و الا وحش، بغض النظر عن دينه أو جنسيته، و بطرق مختلفة مش بالضرورة حسب تفكيرنا، حيث إن في شعوب تانية ماعندهاش جنة و نار أصلا، بس في حاجات تانية شبيهة، زي تناسخ الأرواح فعلي حسب عملك روحك ترجع في كائن أرقى أو كائن أقل".

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل