المحتوى الرئيسى

بالتفاصيل ننشر نص مشاهد الحلقة الأولى من مسلسل "عفاريت عدلى علام"

05/24 13:28

حصلت مصر العربية على تفاصيل الحلقة الأولى من مسلسل "عفاريت عدلى علام" المقرر أن يخوض به الفنان عادل إمام السباق الرمضاني.

تبدأ أحداث الحلقة الأولى في حارة "الولي" ، التى يسكن فيها علام الذى يجسد دوره الفنان عادل إمام، بكادر واسع يعرض المخرج "مقهى  لولي" ينبعث منه صوت القرآن والتواشيح والأدعية، وبجوار المقهى محل حلاق شعبي "محل الأسطى مدني"، والأسطى مدني يلمع زجاج واجهة المحل.

وبصوت عالى تنتقل الكاميرا إلى "خناقة" بين الزعيم عادل إمام، وزوجته "أنيسة"، التي تُجسد دورها الفنانة هالة صدقي؛ بسبب إهماله لشئون منزله من وجهة نظرها، وجلبه الكثير من الكتب إلى البيت، إذ أنه يعمل موظفًا بدار الكتب، يهوى القراءة والثقافة، ما يثير غضبها بشدة.

ويزداد غضب "أنيسة" عند رؤيتها "فئران" بين كتب زوجها، كما تتضمن الحلقة الكثير من المواقف الكوميدية بين "عدلي" وشقيقه زوجته، الذي يسكن معه في نفس المنزل.

ويخرج من حجرة النوم بعد أن يبصق على حياة متجهًا إلى الصالة، وهو يقول:" من شر الحية السنانة والبعوضة الزنانة." ثم يهم بفتح باب الحمام، عربي أخو حياة النفوس يصرخ من داخل الحمام:" أنا جوه اوعى تفتح الباب أنا عريان ملط أوعى تفتح." عدلي يكمل الدعاء:" ومن شر الثعبان الأقرع والكلب الأجرب."، ثم يسمع صوت ضحك أنثوي (أنيسة) زوجة عربي معه في الحمام تضحك قائلة:" اهمد بأه، أهمد يا عربي." فيصرخ عدلي:" ما تهمد يا عربي ربنا يهدك دة أنا عمال أدعي عليكوا من صباحية ربنا ومابيحوأش فيكو"، فيفتح عربي الباب:" ياللا يا أنيسة اعمليلك همة صباح الفل يا عدولة.

" يرد عدلي في ضيق:" ما تلموا نفسكوا شوية يا اخي، صوتكوا أنت ومراتك مابطلش طول الليل إيه بتحاربو مش عارفين ننام."

عربي:"بقولك إيه الحكاية مش ناقصة نبر وحياة والدك ما تركزش معانا خليك في نفسك."

عدلي:"ما الحارة كلها سمعتكوا، هوه أنا لوحدي، دة انتو جرستونا."

عربي:"أهو عاملين لك منظر في الحارة أحسن ما البيت كان عامل زي المدفن عمره ما طلع له حس."

أنيسة:" يوووه سي عدلي، ويرد زوجها عرابي: غمض عينك يا عدولة

عربي: بنقول غمض عينك عشان الولية تعدي، ولا إنت عاوز تشوفها لامؤاخذة من غير هدوم.

عدلي: حاضر يا عربي، أنا حغمض عينيا عشان الولية تعدي والنهار يعدي كويس كده، ثم ينظر عربي نحو عينه اليمنى ثم عينه اليسرى ويقول :" اقفل لي الشمال دي صح أنا عاوزك تقرط لي عليها شوية، عدي يا ولية، عدي يا أنيسة. فتخرج أنيسة مسرعة دون أن نراها بالطبع وتدخل إلى الغرفة الأخرى، ويقول عدلي: افتح عيني بأه.

عربي: افتح يا جوز أختي

 عدلي : ممكن اخش الحمام عربي: حمامك، ميتك، صابونك، اتفضل يا عدولة دة بيتك ويكمل عدلي دعائه :" اللهم اجعل نحرهم في صدورهم، اللهم أحرقهم بنارك، اللهم اغرقهم في بحارك، اللهم مزقهم إربًا إربًا. ويدخل الحمام ثم ننتقل في المشهد التالي إلى الحارة، الشيخ ياسين وهو رجل في منتصف الأربعينيات يجلس على كرسي أمام محل الحلاق، في إنتظار دوره ومدني يرش وجه وشعر مدكور ببخاخة في يده.

يقول مدكور: أنا آسف والله يا شيخ ياسين، أنا قربت أخلص أهوه، انت عارف الاسطى مدني كنت جاي اخد دقني عملهالي شغلانة.

مدني: بندرج القفا أهوه خلاص يا شيخنا

ياسين: على مهلك يا اسطى مدني ، العجلة من الشيطان، كل شىء وله أوان مدكور: ومولانا ازيه، بتوصل له السلام يا شي ياسين، آه اوعى دي أمانة.

مدني: مش باين مولانا يعني اديله فترة يا شيخ ياسين هوه مسافر ياسين: مولانا فضيلة الشيخ صادق الجعفري في الخلوة غن شاء الله، ولما فضيلته يروح الخلوة محدش يعرف حيرجع منها امتي، إلا المولى سبحانه وتعالى

مدكور: يا عيني ، ربنا يبارك له ويرزقنا م كراماته ثم تطل زينات من البلكونة المواجهة للحلاق وتقول: صباح الخير يا اسطى مدني فينظر ياسين نحوها ولا يرد، ويدير وجهه وكذلك الاسطى مدني.

ويقول ياسين: استغفر الله العظيم من كل ذنب توب علينا يا رحمن.

زينات: يا استاذ مدكور، يا استاذ مدكور مدكور: ايوة يا ست زينات زينات: الكهربا مقطوعة عندي ياخويا مدكور: هو انا وزير الكهربا يا ست زينات، كلمي الأعطال 9494 حيرد عليكي الباشمهندس مدحت قوليله ع اللى عندك وقوليله انك من طرف مدكور الظايط.

زينات: ربنا ما يحرمني منك يا أمير يا طيب، وتغلق باب البلكونة وتدخل. فيقول مدكور لمدني معاتبًا : معقولة كدة يا جماعة، الولية بتسلم عليكوا مترودوش عليها السلام دة السلام لله يا اخواننا ياسين: السلام لله أي نعم لكن مش مع الفاجرة دي مدني: على أخر الزمن حنردد على زينات كهربا.

مدكور: أنا برد عليها جبران خاطر يا اسطى مددني وبعدين متنساش هي زينات كهربا وانا في مصلحة الكهربا يعني زميلة.

مدني يضحك ويقول: بس الفرق بقى هي شغالة كهربا طول الليل إنما احنا كهربتنا بتقطع.

ويضحكون: بس زينات فواتيرها حنينة عن فواتيرنا.

نعود إلى صالة بيت عدلي، أنيسة تضع الافطار، وعربي يداعبها وهي تمشي: باموت فيكي يا انوسة، وترد: اسكت بأة دول صحيوا خلاص يا عربي.

عدلي يفتح باب الحمام ويهم بالخروج فيصرخ عربي: استنى يا عدولة غمض عينك

عدلي: وبعدين بأه هي مراتك دي مابتلبسش ابدا

عربي: حطي الروب عليكي يا انوسة الدراعات دي محدش يشوفها غير عربي

عدلي: افتح عيني بأه عربي: افتح يا جوز اختي معلش انت برضه بالنسبة لها غريب وهي تجوز لك شرعا والنفس امارة بالسوء ماتأخذنيش

عدلي: ولماانت بتغير عليها قوي كده ما ماتاخدها وتروحوا تقعدوا في بيتكو قاعدين في ارابيزنا ليه

عربي: هو احنا غرب ده بيت اختي يا عدولة وتفتح حياة الباب خارجة من حجرة النوم منكوشة الشعر، حمراء العينين كأنها غولة.

عدلي: غمض عينك يا عربي عربي: مين انا! عدلي: اه انت غمض عينك ولا هوه انا اللى الوحيد اللى بيغمض في البيت دة.

أهم أخبار فن وثقافة

Comments

عاجل