المحتوى الرئيسى

تفاصيل حوار بدأه السيسي.. انتهى بـ"لو معملتش دا مستحقش أعيش"

05/23 13:17

تفاصيل حوار بدأه السيسي.. انتهى بـ"لو معملتش دا مستحقش أعيش"

ختم وزير الإسكان، الدكتور مصطفى مدبولي، كلمته في افتتاح عدد من المشروعات القومية بدمياط، "أي أوامر".

فرد الرئيس عبدالفتاح السيسي، "أه في أوامر كتير، أولها الانتهاء من المشروعات حسب المدة المحددة سالفا، ونوفر الإسكان للمواطنين الراغبين في التعاقد على الإسكان من خلال نظام الدفع الكامل".

وأوضح الرئيس أن ثالث هذه الأوامر هو الانتهاء من محطات معالجة مياه الصرف الصحي "عشان الصرف الصحي اللى بيترمي في البحيرات"، متسائلا "في 5 مصارف على بحيرة المنزلة هتعملوا إيه فيها".

فرد الوزير بأنه سيتم معالجة المصارف معالجة ثلاثية، لكن تكلفة مشروع مصارف المنزلة 40 مليار جنيه وهو مشروع ضخم فرد الرئيس "مصر فقدت المنزلة على إنها تبقى مزرعة سمكية كبيرة، أنا ماأعرفش أشوف حاجة وأسكت، والدكتور مصطفى متكلمش عنها عشان يهرب من الموضوع".

وشدد الرئيس على وزير الإسكان للإجابة عن سؤال "امتى يا دكتور هيخلص المشروع" أكثر من مرة، ثم وجه الوزير لرئيس الهيئة الهندسية بالقوات المسلحة، اللواء كامل الوزير، "طب امتى المحطات تتعمل يا كامل"، فأجاب الوزير "خلال 3 سنوات".

فاستغرب الرئيس وقال "ليه 3 سنوات، أنتم مش بدأتم من 6 أشهر، طب ليه مش خدتم الأرض خلاص؟ والاعتماد المالي انتهى"، ووجه كلامه وزير الإسكان "بتقولي بجيب الفلوس منين، ما تسكت".

فرد اللواء كامل الوزير "بقية المحطات الخاصة بالـ4 مصارف الباقية أقل شوية في التكلفة، لكن بحيرة المنزلة مساحتها 135 ألف فدان، منها 65 ألف فدان تعديات.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل