المحتوى الرئيسى

ثريا الشيخ: قابلت وزير التموين بشأن ارتفاع الأسعار وكان رده "أجيب منين الدنيا بايظة" - برلمانى

05/17 14:05

قالت النائبة ثريا الشيخ، عضو مجلس النواب، إن إشكالية الخلاف بين المسؤولين وبعضهم فى الوزارات قائمة بشكل مثير للتساؤل، ووصل الأمر للوزراء وبعضهم البعض.

وأكدت النائبة، أن رؤية الخلاف بين المسؤلين وبعضهم البعض، ستكون سببا فى ضياع أى رؤى إيجابية نحن فى حاجة إليها خلال الفترة المقبلة قائلة: "الخلاف ده ملخبطنى أنا شخصيا والدنيا مش هتمشى كدا خالص".

ووجهت النائبة حديثها لرئيس جهاز حماية المستهلك اللواء عاطف يعقوب بقولها: "أنا بسمع كتير عن الجهاز.. بس مش شايفه شغل على أرض الواقع"، متسائلة: "أين أنت من هذه الأوضاع التى تمر بها البلاد.. وارتفاع الأسعار اللى الناس بتنكوى بيه؟"

وواصلت حديثها: "قابلت وزير التموين  إمبارح  بشأن أسعار اللحوم اللى ارتفعت وكان رده، أجيب منين والدنيا بايظة"، متابعة: "الأسعار زادت  بشكل كبير وإحنا داخلين على شهر رمضان  كدا ميحصش وأين جهاز حماية المستهلك من الأمر".

واستشهدت "الشيخ" بواقعة حدثت معها أثناء شرائها ملابس خاصة بها من منطقة وسط البلد قائلة: "كنت بشترى ملابس من منطقة وسط البلد وبعد ما انتهيت لقيت البائع بيدينى بيان أسعار قولت له أنا عايزة فاتورة رد على، دا اللى عندى".

فى السياق ذاته  قالت الشيخ: "قولت له أنا عضو مجلس نواب وعايزة فاتورة  قالى لو حتى من رئاسة الجمهورية مفيش غير بيان أسعار ومش هديكى فاتورة"، مؤكدة: أنا تابعت الأمر مع جهاز حماية المستهلك ولم ينقذنى من الأمر إلا بعد قرابة الساعة أرسل لها عسكرى من أٌقرب قسم شرطة، قائلة: "بعد ما زهقت مرضتشى أشترى الملابس وسبتها ومشيت".

وأكدت الشيخ على أمنيتها فى ضرورة أن يفعل جهاز حماية المستهلك بكل محافظات  مصر قائلة: "الأمر ده حصل معايا كعضو مجلس النواب ما بالكم بباقى الناس والسرقة اللى بيتعرضوا لها".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل