المحتوى الرئيسى

صور| البطاطا المشوية.. دفء وطاقة للبسطاء في ليالي الشتاء

02/24 10:37

في الأجواء الباردة، بليالي الشتاء، حيث يحلو التنزه على كورنيش الإسماعيلية، يقف بائعو البطاطا المشوية، على جانب الطريق، ليمنح المارة من المتنزهين البسطاء، الدفء والطاقة، بوجبة خفيفة من البطاطا، ثمنها 3 جنيهات فقط.

عربة خشبية، أو تروسيكل، يستقر فوقهما فرنًا بسيطًا لشوي البطاطا، وأوراق وأطباق من الفلين لتعبئتها، وبيعها للمتنزهين، في الأجواء الباردة.

 بجانب إحدى الحدائق العامة، يقف "مصطفى بائع البطاطا المشوية، على تروسيكل يستأجره يوميًا ليبيع بضاعته، وبجواره جوال من الفحم وآخر من البطاطا وفرن موصل بدائرة بوتوجاز يستخدمه في شوي البطاطا.

يقول "مصطفى أحمد"، لـ "مصر العربية": "البطاطا المشوية أكلة لذيذة ويحبها الناس سواء الكبار أو الأطفال وعليها إقبال لرخص سعرها بالمقارنة بالمسلّيات الأخرى، ولأنها تبعث الدفء، كما أنها من المأكولات التي يوصي بتناولها الأطباء لأن فيها عناصر غذائية هامة ومفيدة.

وتابع بائع البطاطا، "بـ 3 جنيهات فقط يمكن للمارة أن يحصلوا على وجبة ساخنة خفيفة شهية من البطاطا المشوية تمنحهم  الطاقة والدفء ليستكملوا معها ساعات التنزه المسائية في ليالي الشتاء الباردة.

وأوضح "مصطفى"، قائلا: "أنا اشغلت في بيع البطاطا من 3 سنين تقريبًا عشان أساعد أبويا في تربية إخوتي وأجلت دخول الامتحان السنة اللي فاتت لأن مكنش عندي وقت للمذاكرة والشغل كان واخد كل وقتي لأنه أكل عيشنا ومصدر الرزق الوحيد لأسرتنا".

وأكد "أحمد علي" بائع بطاطا آخر، أن مهنته جيدة وفيرة الرزق، إلا أنه وأقرانه يواجهون عددًا من الصعوبات بالشارع، فأمام خطر داهم يهدد أرزاقهم وهو "المرافق" أو الأجهزة الأمنية، بحد تعبيرهم، بسبب قربهم من المجرى الملاحي لقناة السويس.

وتابع "أحمد"، "ارتفاع الأسعار سواء للبطاطا أو للفحم وتأجير التروسيكل كل ده كنا لازم نحمله على الزبون وعلينا، كان الأول طبق البطاطا بجنيه والكبير بـ 2 جنيه دلوقتي السعر بيبدأ من 3 إلى 5 جنيهات للطبق على حسب الحجم. "

وعلق: "أكتر حاجة ممكن تضايق الواحد في شغله هي فصال الزباين.. ممكن زبون يفاصل معاك على نص جنيه وهو النص بالنسبة له مش هيفرق معاه لكن معايا هيكون مكسبي ".

وقالت زينب علي طالبة بجامعة قناة السويس، "البطاطا المشوية الوجبة المفضلة ليا ولأصحابي في خروجات الشتاء، احنا تقريباً لازم كل أسبوع نروح منطقة نمرة 6 عشان ناكل البطاطا السخنة والذرة المحمصة وده بتكون وجبة العشاء بتاعتنا ".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل