المحتوى الرئيسى

ارتفاع ملحوظ في أسعار الخضروات والفاكهة بأسواق الأقصر .. ومواطنون :'' مش قادرين نكفي بيوتنا ''

01/18 14:47

شهدت أسعار الخضروات والفاكهة بأسواق التجزئة في محافظة الأقصر ارتفاعا ملحوظا هذا الأسبوع بفروق واضحة عن الأسابيع الماضية بسبب ارتفاعها بأسواق الجملة بحسب تأكيدات عدد من التجار.

سيد محمود – تاجر خضر وفاكهة- يقول لـ"مصراوي": أن سعر كيلو الطماطم ارتفع من 4 جنيهات إلي 6 جنيه للكيلو والكوسة من 5 حنيهات إلي 7 جنيهات للكيلو والفلفل من 2،5 الي 5 جنيهات الكيلو والجزر من حنيهين إلي 2،5 جنيه للكيلو والخيار من 4 جنيهات إلي 6 جنيهات للكيلو وحزمة الخس من جنيه إلي جنيهين للحزمة، بينما استقرت أسعار الفاصوليا عند 10 جنيهات للكيلو والبطاطس عند 5 جنيهات للكيلو والبصل عند 8 جنيهات للكيلو والثوم عند10 جنيهات للكيلو.

أضاف محمود فيما ارتفع سعر كيلو اليوسفي من4 جنيهات إلي 8 جنيهات للكيلو في بعض المناطق والموز من 6 جنيهات إلي 7 جنيهات كيلو ووصل سعر كيلو التفاح المستورد إلي 25 جنيه وتراوح سعر كيلو الكمثرى بين 26 و29 جنيها والفراولة بين 12 و15 جنيها والرومان بين 10 و12 جنيها والجوافة بين 7 و10 جنيه والبرتقال البلدى بين 3.50 و6 جنيهات.

مصطفي حسن – تاجر خضر وفاكهة- يقول أن نسبة المبيعات انخفضت بشكل كبير خلال الآونة الأخيرة بسبب ارتفاع الأسعار حيث أن هناك علاقة عكسية بين ارتفاع الأسعار وحجم المبيعات فكلما زادت أسعار الخضروات والفاكهة تراجع إقبال المواطنين عن شرائها.

بينما يقول عبدالستار سعيد – موظف حكومي- :" احنا مبقناش قادرين نكفي بيوتنا خلاص أنا بطلت اشتري فاكهة وبقيت بكتفي بشراء كميات قليلة للغاية من الخضروات اللي لا يمكن يعيش أي بيت من غيرها".

يضيف سعيد :" كنت زمان بشتري الطماطم والبصل والبطاطس بكميات الـ3 و4 كيلو دلوقتي بشتري بالكيلو والنص كيلو".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل