المحتوى الرئيسى

صور| «روح بلاش عبط».. معاق يتهم مدير مكتب محافظ سوهاج بسبه

01/13 20:33

لم تشفع له إعاقته وظروفه المعيشية السيئة للغاية في أن يجد مسئولًا يرفق به، حتى فكر في لقاء محافظ سوهاج، الدكتور أيمن عبد المنعم، لكي يشكو له أحواله الاجتماعية ويطالبه بتوفير فرصة عمل له ينفق منها على علاجه الشهري إلا أنه تعرض للإهانة داخل مبني ديون عام المحافظة وطُرِد من قبل مدير مكتب المحافظ، الذي تعدى عليه لفظيًا. 

"أنت جاي تهز يالا روح بلاش عبط، هو المحافظ فاضي لواحد زيك".. بهذه الكلمات بدء محمد السيد فوزي، 22 عامًا، من قرية شطورة مركز طهطا شمال سوهاج، لديه إعاقة حركية ومشكلات في النطق، حديثه لـ"التحرير".

أضاف فوزي: "ذهبت للقاء المحافظ فما كان من مدير مكتبه سوى طرحي أرضًا وتوجيه السباب والشتائم لي، رغم أني رأيت المحافظ داخل مكتبه يتحدث إلى شخصيات مهمة، أما أنا فليس لي قيمة كي التقي المحافظ وأقص عليه مشكلاتي".

وأوضح: "مدير مكتب المحافظ طردني برة المكتب وقال لي اطلع برة بلاش عبط"، متسائلًا: "ليه يعمل فيا كده أنا بعد ما حصل معايا كده الدنيا ضاقت بي".

وتابع: "والدي ينفق علي و4 أشقاء غيري، وقال لي هصرف عليك لآخر يوم في عمر بس أنا من حقي أعيش بكرامتي وأحقق أحلامي ومش عايز أي مساعدات من حد، بس أنا لازم يكون عندي إحساس، وكنت عايز أقابل المحافظ أطلب منه فرصة عمل علشان أصرف على علاجي، أنا من حقي أعيش وأتزوج وأكون أسرة، مش أموت بالحيا في دولتي".

ووجه الشاب رسالة لرئيس الجمهورية عبد الفتاح السيسي: "أنا من حقي فرصة عمل ومش عايز اتعالج علي نفقة الدولة، في غيري كتير مرضى ويستاهلوا يتعالجوا، أما أنا عايز بس حقي من مدير مكتب المحافظ، أنا قطعت 70 كيلومتر علشان أقابل المحافظ، وفي الآخر يتعمل فيا كده، يا سيادة الريس أنا بحبك وأنت رئيسنا عايز حقي".

وذكر: "لم أذهب لمركز شرطة لتقديم ببلاغ ضد مدير مكتب المحافظ، علشان مش معايا شهود وكمان مين يرضى يشهد معايا ضد مدير مكتب محافظ سوهاج، وفي النهاية أنا بقول حسبي الله ونعم الوكيل".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل