المحتوى الرئيسى

أسرة تناشد الحكومة للحصول على شقة.. والأب: 'مالناش مكان غير الشارع'..فيديو

01/04 14:38

لم يجد بابا يطرقه بعدما أغلقت الحياة أبوابها فى وجهه، وأصبح لا يشغل باله بنفسه فحسب بل يحمل هموم زوجته و4 من أبنائه، إلى أن استقر به الحال فى الشارع .. سيد شعبان محمد عيسى أحد أبناء كفر شكر بالقليوبية والبالغ من العمر 38 عاما، دفعته الحاجة إلى طلب مأوى فى ظل قسوة الأيام .

يصف "سيد" حياته فيقول: "كنت أعيش أنا وزوجتى وأولادى الصغار فى شقة صغير بالإيجار وكل حين وآخر أدفع لصاحب الشقة الى أن تم طردى من الشقة لعجزى التام عن سداد قيمة الإيجار"

ويضيف: "أنا معنديش شغل ولا حاجة اكسب من وراها بس بشتغل كل فين وفين فى خدمات فنيه أشيل كرسى للمثلين أو أشيل بدله علشان اقدر أصرف على أولادى ومفيش أى دخل ننفق منه".

ويستطرد: "أنا عايز من أهل الخير يوفرو لى سكن أعيش فيه أنا وولادى، بعد ما زوجتى أخدتهم وقعدت بيهم عند أهلها ومفيش مكان ليا عندهم علشان الأسرة كلها ساكنه فى غرفه واحدة" موضحا، أنه تقدم بطلب للمحافظة ولجميع الجهات للحصول على شقة ولم يتم توفيره حتى اليوم "علشان مفيش معايا أدفع مقدم الشقة مفيش عايز يوفرهالى".

ويقدم موقع "صدى البلد" خدمة جديدة لتلقى شكاوى المواطنين ونشرها، وذلك من أجل توصيل صوت المواطنين للمسئولين بالوزارات والأجهزة الحكومية المختلفة، بما يضمن سرعة البت فى المشاكل.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل