المحتوى الرئيسى

جميع تحديثات Instagram لعام 2016 - إعلانجي

12/29 13:28

سنة 2016 كانت سنة مختلفة مليانة بأحداث وتغييرات كتيرة وكمان التغيرات والأحداث دي انعكست على الSocial Media بشكل عام وعلى Instagram بشكل خاص واللى شهد تحول جذري في السنة دي. 2016  هي كانت سنة انطلاق Instagram وزيادة عدد المُستخدمين إلي 500 مليون مُستخدم نشط شهرياً وأغلبنا كان مستغرب جداً لما لاقينا Instagram  بيقلد Features كتيرة موجودة في Snapchat، لكن بصراحة الراجل مارك مأثرش في الأول عرض على Snapchat  إنه يشتريه بس هو رفض وفتها مارك قال

” If I cannot buy it, I will make it ”

Zoom While Recording Video وهي انك تقدر تعمل zoom على الفيديو وانت بتسجل، كل اللي تعمله هو التسجيل بالموبايل من أعلى لأسفل ، لتكبير أو تصغير أي شخص ودي ميزة مكنتش موجودة قبل كده ولكنها كانت متاحة على Snapchat  وده السبب إن مارك اخدها وضافها لInstagram.

Switch between front and back Cameras التبديل الأمامي والخلفي للكاميرا وهي إنك تقدر تبدل الكاميرا للأمام أو الخلف وأنت بتصور الفيديو عن طريق الضغط مرتين على الشاشة أثناء التسجيل وأيضاَ الخاصية دي موجودة على سناب شات من أكتر من سنة.

البروفايل البيزنيس زي البروفايل الشخصي ولكنه مُتطور بيكون موجود فيه زرار اسمه contact جنب زرار Follow/Following  ولما تضغط على Contactبيطلب منك ان تضيف  البريد الإلكتروني، أرقام تواصل، خريطة بالمكان (Get Direction) .

انستجرام = فيسبوك + سناب شات وكمان أضاف Features  أكتر ولسة هيطور أكتر وأكتر هل Instagram هيتفوق على Snapchat في 2017 ولا Snapchat هيفاجئنا كالعادة ده اللى هنتابعه ان شاء الله في 2017.

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل