المحتوى الرئيسى

فيسبوك تطلق Lifestage: أبليكاشن جديد لمن هم دون ال22 سنة - إعلانجي

12/19 15:22

الـVideos أصبحت محل اهتمام أغلب المستخدمين وخاصة ما هم دون ال22 سنة ولهذا السبب أعلن Facebook عن إطلاقة تطبيق Lifestage والخاص بما هم دون ال22 سنة واللى من خلاله هيقدروا يتواصلوا مع بعض عن طريق عمل Videos داخل الProfiles الخاص بيهم بدلا من كتابة Text؛ بمعنى ان الشخص هيقدر يقول Story من خلال مجموعة من الـVideos هيقدم فيها نفسه لباقي المستخدمين.

بدأ موقع Facebook مؤخرا يضيف بعض الـOption الموجوده في تطبيق Snapchat إلى تطبيق Instagram  زي الـStories  وبعدها أضاف Events channel واللى أيضا هي أحد الـOption الموجوده في Snapchat ولكن من الواضح إن إضافة Options إلى تطبيقاته مش كافي لإيقاف انتشار Snapchat وللسبب ده تم إطلاق تطبيق Lifestage.

وهو عبارة عن 4 صور ! .. والفكرة ظهرت ليه لما سمع اخته بتتكلم في التليفون وبتبعت صور لأحد الأصدقاء وبتطلب منها تخمن كل صورة بتمثل إيه. وهو نفس فكرة Lifestage هو إنك هتقدم نفسك عن طريق مجموعة من الـVideos اللى هتعبر عنك  وهتسمح للناس تعرف عليك من خلالها.

1- في بداية البرنامج أول ما تفتح LifeStage هتظهر الشاشة الموجوده في الصورة :

2- بعد كده هتبدأ تختار كل Field موجود علشان تعمله الـVideos المناسب وتبني الـProfile الخاص بيك:

3- في الأبليكاشن مفيش طريقة للتواصل عبر الرسايل لأن على حسب كلام Michel إنه هو وأصدقائه بيستخدموا تطبيق bajillion الخاص بالرسائل وعلشان كده هو مش شايف سبب لوجود الرسايل. داخل تطبيق Lifestage في Option موجود تحت أسم الشخص هو Reach Me واللى من خلاله بيقدر الشخص إنه يكتب الـContact الخاصة بيه:

من خلال Lifestage هيقدر Facebook يبني علاقة قوية بينه وبين الشباب في سن المراهقة وهيفهم أكترعن اهتمامات الشريحة دي ، كمان هيقدر يحسن الـProfiles باستخدام محتوى الـVideos واللى Mark Zuckerberg عاوزها تكون مستخدمه في كل الـApps  بشكل أساسي.

بالإضافة كمان إلى إمكانية إيقاف Snapchat وجذب جزأ من مستخدميه إلى Lifestage. الأبليكاشن مش هيظهر ليك الأشخاص اللى هتتواصل معاهم غير لما يكون في 20 شخص من أصدقائف في المدرسة بيستخدموا الأبليكاشن وده  هيكون مشجع أكتر انك تتواصل مع أصدقائق في المدرسة وتدعوهم لاستخدام الأبليكاشن.

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل