المحتوى الرئيسى

‫الزتونة الي تعدي الCV من اول قراءة

11/02 13:02

زي ما كلنا عارفين الCV هو وسيلتك الرئيسية عشان تدي انطباع كويس عن نفسك في الوظيفة الي انت مقدملها ، الCV اول واهم خطوة عشان تعرف صاحب الشغل انت مين وتقدر تعمل ايه وليه هو يضيع جزء من وقته ويعمل لك انترفيو .

وخاصة في الوقت الحالي مع صعوبة الحصول على عمل ووجود عدد كبير من الراغبين في الحصول على عمل كل صاحب شغل بينزل قدامه عدد كبير جدا من الCV هات عشان يختار منهم. وطبقا لدراسة حديثة زي ماتكلمنا قبل كدا  ، اثبتت الدراسات التجريبية ان اصحاب العمل مبيدوش اي CV قدامهم اكتر من 6 ثواني.

6 ثواني بالظبط بيبص فيها على الCV ويقرر بعدها هل هيكمل قراية ويحط الشخص دا في اعتباره ولا لأ، ولهذا السبب، كتير جدا من الناس المؤهلة لوظائف كتيرة بيتم تجاوزهم لأن ببساطه المعلومات “الأكثر اهمية” مكنتش موجودة في الاماكن البارزة في الCV وصاحب الشغل او موظف الHR مشافهاش !.  عشان كدا جبنالكم النهارده من The Write Future  وهي شركة امريكية متخصصة في الكتابة المحترفة للCV عشان نحللها ونشرح القواعد الاساسية للحصول على CV قوي ومؤثر !.

دوس على الصورة عشان تشوفها بالحجم الكبير

1 – الHeader لازم يكون فيه كل المعلومات الرئيسية

قد تبدوا ليكم نقطة بدائية جدا ، لكن هفاجأكم واقولكم ان كمية الCVهات الي شفتها البيانات الرئيسية مكتوبة غلط فيه كتيرة جدا او ناس مش كاتبة بيانات الاتصال بيها اصلا ، لا ايميل ولا رقم تليفون ولا حاجه  !، لازم تتأكد كويس ان بيانات الاتصال بيك موجودة وواضحة .

الHeader الصح لازم يتضمن اسمك ، رقم تليفونك ، الايميل بتاعك ، الURL بتاعك لو عندك لينكد ان (لازم يبقى عندك !) ، واحيانا عنوانك (موضوع خلافي، حسب الشغلانة).

2 – وضح مسماك الوظيفي (لو ينفع)

بيبقى احيانا صعب تحدد بوضوح ايه اسم وظيفتك والfocus بتاع الكاريير بتاعك ، بس لو عارفه ، اتأكد انك تزوده بوضوح.

لو انت مثلا Human Resources Professional اتأكد انك تكتب دا بوضوح وبخط Bold عشان توضح انك match.

3 – اكتب Professional Summary قوي في البداية متكتبش Objective ضعيف !

من الغلطات الشائعة جدا جدا هو موضوع الObjective ، وعادة بيكون جمل ضعيفة غامضة وغير محددة زي :

“Professional looking to use education and skills to grow and be challenged”

جملة سخيفة وملهاش اي معنى ولا حد مهتم بيها.

لكن الProfessional summary عبارة عن فقرة مقتضبة من 2 ل 5 جمل بتحدد وتوضح Highlight  مهاراتك المهمة الي ليها علاقة بالشغل Key job-specific skills ، وخبرتك في المجال والصناعة دي ، واتأكد انك تضيف كل القدرات والمهارات الي “ليها علاقة بالشغلانة” الي انت مقدم عليها.

4 – زود قسم Area of expertise

دي مساحة بتضيف فيها زي keywords كد لمهاراتك الرئيسية المتعلقة بالشغل، بتوري الي بيبص بسرعة قدراتك الي ليها علاقة بالشغل ولو بيستخدم نظام او سوفتوير في الفلترة (او لو بتملى السي في كابليكيشن اونلاين) بيبقى بيسيرش بالkey words دي ودا بيعلي فرصك في الاختيار.

5 – اسم الشركة ، تاريخ التوظيف ومركزك في الشركة لازم يكونوا مكتوبين بشكل واضح جدا لاي حد بيبص على الCV

في قسم الProfessional experience وانت بتحط شغلك اتأكد من ان الحاجات دي مكتوبة بفونت كبير وواضح ومتشاف من التظرة البعيدة، دي الاجزاء الاكيد الي ايrecruiter بيبص على الCV عينه هتروح عليها.

6 – ترتيب زمني عكسي

حط خبراتك في الشغل بترتيب زمني عكسي، يعني الشغل الاجدد تحطه قبل الاقدم ، لأن اصحاب الشغل مش مهتم اوي بشغلك القديم، مهتمين اكتر بخبرات شغلك الحديثة والقريبة، الشغل الحالي اكتبه بالpresent tense والقديم بالpast tense.

7 – فونت بسيط ومقروء وبلاش لعب كتير

بين انك مبدع بطرق مختلفة لا تتضمن فونت Comic Sans . استخدم فونت واحد بسيط وسهل وواضح زي Arial او Calibri (المفضل في رأيي الخاص) و Books Antique اختيارات ممتازة. اتأكد طبعا ان الفونت لونه اسود مش ازرق ولا رمادي غامق واكيد مش احمر ولا اخضر ولا السي في يكون فيه اي الوان غير الاسود!.

متستخدمش اي ضمائر في الCV ، والاكيد انك بلاش تتكلم بصيغة الضمير الغائب او الthird person ابدا !، الCV بيتكتب بافتراض ان الي كاتب انت ، اكتب الجمل كأن اولها I بس متكتبش الI ابدا.

اقرا الجمل الي فوق في الCV كويس هتلاحظ الموضوع دا.

9 – متحطش صورة ، اكرر متحطش صورة

للمرة الألف ، بكل وضوح ، لو منطلبش منك بشكل واضح كمتطلب للتقديم، متحطش صورة. الا لو مقدم على شغلانة ممثل او موديل.

10 – فرق بوضوح بين الانجازات Achievements والمسؤوليات Responsibilities

المسؤوليات حلوة مفيش كلام ، لكن عادة بتكون عامة اوي ومش بتدل على نجاحاتك وانجازاتك في الشغل. اتأكد انك فاصل كويس بين الاتنين.

يعني اكتب في بلوك فقرة واضحة في الاول ايه هي مسؤولياتك في الشغلانة الي انت فيها ، وايه الحاجات الرئيسية المفروضة الي بتعملها بشكل يومي. وبعد كدا تحتها في نقاط انجازاتك الشخصية في الشغل والفرق الي عملته، طبعا للمبتدئين والناس الي مشتغلتش كتير مفيش مشكلة لو مفيش انجازات تحطها اكتب مسؤولياتك في شكل نقط.

11 – خلي تركيب جملك Result-driven يعني مركز على النتيجة و رقمي quantified

صاحب الشغل عادة بيهتم اكتر بانت عملت ايه رقميا، نتايج انجازاتك وافعالك اكتر من واجباتك اليومية. مهم جدا تحاول تخلي انجازاتك متحولة لارقام محسوسة، زي مثلا :

“Generated $25K in first year by establishing key sales relationships and making 100+ outgoing calls daily.”

12 – استخدم keywords ذات معنى

حاول تستخدم كتير keywords قوية بس بشكل استراتيجي ومتوزعة بذكاء، كلمات زي generated, facilitated,implemented,achieved,pioneered بتفرق جدا، بس وزعها بشكل كويس في الCV عشان متبقاش مصطنعة.

13 – تعليمك لازم يبقى واضح في مكانه الصحيح

أهم أخبار تكنولوجيا

Comments

عاجل