المحتوى الرئيسى

«زيزو» مصمم استعراضات: «إحنا اللى بنحول الكلام لرقص»

09/27 11:18

حركات الماره فى الشارع والطرقات، هزات المترو والمواصلات، استطاع زيزو أن يحولها إلى حركات في الاستعراضات المسرحية، ويجسدها في مشاهد درامية.

بعد تخرج محمد عبد العزيز الشهير بـ"زيزو" من المعهد العالى للبالية، التحق بفرقة المسرح الرقصي الحديث، يقول: "حبيت الرقص المعاصر عن البالية لأنه متحرر".

الوصول لعقل الجمهور بالإحساس من خلال حركات استعراضيه، مهمه صعبه، حملها زيزو "تحويل الكلام لحركات الناس تفهما من غير ما حد يتكلم مجهود بياخذ شهور".

يسير زيزو على عدد من خطوات لتحويل المفردات اللغوية إلى حركات جسدية، أهمها اختيار الأجزاء التي تسهل من الوصول لمعنى النص من خلالها، ويضيف:" بقعد افكر في أساسيات الحركات، دايما بتاع البالية فكره متوسع شوية لأنه من صغره متعود على الرقص وعنده إمكانيات أن يخلق حركات من الشارع ومن هزات المترو".

خاض زيزو تجربة تصميم الرقصات الاستعراضيه، من ثلاث سنوات، وكان أول عرض له على مسرح الفلكي، ويقول: "في كذا عرض، منهم عرض الشحاتين، كنت بلف في الشوارع أشوف حركاتهم وطريقتهم عشان أعرف اصمم عرض".

مشاركة زيزو فى عدد من العروض الاستعراضيه وأشهرها مولانا، والفيل الأزرق، والبصاصين أعطت له ثقل فى عمله، لكن تصميم أول عرض كان له شعور أخر، يقول: "نجاح العرض إدانى الإشارة إنى أكمل في تصميم الرقص".

الرقص عند زيزو حب قبل الشغف، موهبة قبل أن تكون وظيفة، ويصفه: "الرقص عالم تانى، بيخرجك من أى حالة، ممكن انزل مخنوق من البيت، وارقص شوية واهدى، وبخرج من الحالة اللى انا فيها".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل