المحتوى الرئيسى

وائل غنيم: هل تجرأ أحد على تصحيح معلومات مدير "المتاحف العسكرية"؟

09/23 11:46

علق الناشط السياسي وائل غنيم على تصريحات مدير المتاحف العسكرية اللواء أركان حرب، نجم الدين محمود، حول أبرز معارك الجيش المصري.

وقال في تدوينة عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "في سنة 1997 وقعت طيارة كورية في المحيط الهادي ومات ٢٢٨ من اللي كانوا فيها".

وتابع: "التحقيقات أشارت إن الطيار وقع في كذا خطأ تقني ولما مساعد الطيار (اللي كان أقل منه خبره وأصغر سنًا) حاول لفت انتباهه لأخطاؤه الكارثية، رفض الطيار الاستماع لنصيحته، ولأن واحد من مكونات الثقافة الكورية بتقوم على "الانصياع لمن هو أعلى سلطة والثقة في قراراته"، انتهى الأمر بمساعد الطيار وهو بيشوف الطيارة بتقع بدون ما يتدخل بالشكل الكافي لتغيير الأحداث، لأنه كان شايف نفسه أقل خبرة وخاف من تبعات تصحيح قائده".

وأضاف: "دي إجابة منطقية لإزاي لواء أركان حرب بيدير متحف عسكري تاريخي يطلع في لقاء تلفزيوني مسجل بيتكلم بكل أريحية ويقول إن معركة حطين كانت بقيادة رمسيس التاني، ومعركة عين جالوت كانت بقيادة صلاح الدين".

وواصل: "معنديش شك إن الراجل ده اتكلم عن الوقائع المغلوطة دي قصاد ضباطه وجنوده قبل كده، بس معتقدش إن أي حد كان عنده الجرأة يصححله جهله بحقائق تاريخية بيدرسها الطلبة في إعدادي، الطيارة بتقع".

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل