المحتوى الرئيسى

أحمد عبد ربه: النظام يكافئ الفاسدين والحقوقيين "واقفين في زوره"

09/18 14:29

انتقد الدكتور أحمد عبد ربه، أستاذ العلوم الساسية بجامعة القاهرة والجامعة الأمريكية، قرار التحفظ على أموال الحقوقي جمال عيد والصحفي حسام بهجت في قضية التمويل الأجنبي.

وقال عبد ربه في تدوينة عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "مع الفاسدين، يخرج الوطنيون الجدد يكلمونا عن التصالح وآهميته وإيه هيفدنا آننا نختصمهم المهم اننا نجيب شوية فلوس منهم، ومش بعيد يلاقوا نفسهم وزراء آو محافظيين عادي جدا! لكن مع الحقوقيين اللى واقفين فى زور البلد اللي بيحاولوا يرفعوا سقف الحريات والحقوق في بلد بائس في سجله الحقوقي، نصدر قرارات تجميد "لآموالهم وممتالكتهم"، طبعًا علشان عندهم قصور ومنتجعات ومليارات، وبعدين تلاقي شوية ال... اللي مسرحنهم في الإعلام يقولولك دي بلد قانون والراجل بيحاول بس انتوا اللي متشائمين واستنوا شوية و...و... ".

وتابع: "مفيش فايدة في مشهد البؤس المصرى بكل آسف".

وأيَّدت محكمة جنايات القاهرة، المنعقدة بمحكمة جنوب القاهرة بزينهم، منع 7 أشخاص من التصرف في أموالهم، بينهم الناشط الحقوقي جمال عيد وحسام بهجت وبهي الدين حسن ومصطفى الحسن وعبد الحفيظ طايع، على خلفية التحقيق معهم في قضية تلقيهم مليون ونصف المليون دولار أمريكي من جهات أجنبية مع عدم منع أهاليهم من التصرف في أموالهم.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل