المحتوى الرئيسى

أهالي «عين شمس» يروون لـ «الدستور» تفاصيل ٤ ساعات رعب عاشوها وسط إطلاق الرصاص

08/28 21:46

روى شهود عيان بمنطقة عين شمس تفاصيل ليلة مرعبة عاشوها في أثناء تعامل قوات الأمن مع عناصر إرهابية في الساعات الأولى من صباح الجمعة الماضي وعثر بالشقة على قنابل وأسلحة وذخائر وحزام ناسف.

أهالي المنطقة، تحدثوا لـ«الدستور» وقالوا إن المترددين على الشقة كانوا 3 أشخاص يحملون الكراتين وبدأت مداهمة قوات الأمن للمنطقة فى الثالثة من صباح الجمعه وفور انتشارها بادرت العناصر الإرهابية بإطلاق الرصاص وتمكنت القوات من إطلاق الرصاص على المتهمين من العقار المقابل.

وبحسب أهالى المنطقة فإن الشقة التى اتخذها الإرهابيون وكرا لهم مستأجرة منذ شهر ونصف وكان جهاز الأمن الوطنى يتابع تحركاتهم منذ أسابيع.

وقال أحد شهود العيان: يوم الحادث الساعه 4 فجرا استيقظت على صوت بنتى وهى بتعيط وبتقولى الحقنى يا بابا مش عارفة أتنفس فقمت بسرعة لقيت الشقة كلها غاز افتكرت إن البوتاجاز بيسرب وفاجأة سمعت صوت صراخ فى الشارع بصيت من البلكونة لقيت ضباط كتير أوى وعربيات شرطة وناس ملثمة والغاز مالى المكان والناس طالعة تصوت من البلكونات والضباط عماله تقول ادخلوا واقفلوا البلكونات، كنا مش فاهمين فيه إيه وإيه اللى بيحصل بس لقيت ضرب نار بين الشرطة ووأحد تانى وضربوه لحد ما اتصاب فى رجله فطلب منى أحد الضباط إلقاء حبل لتقييد المتهم من يديه ورجليه فخفت على عيالى ودخلت وقفلت البلكونه فعلا كنا عايشين يوم مرعب.

كما استكمل شاهد آخر وقال: أنا يوم الحادثة كنت قاعد على القهوة لقيت الساعة 3 ميكروباصين محملين بضباط داخلين المنطقة وبعد نصف ساعه عربيتين أمن مركزى وسمعت ضرب نار وتفجيرات ووأحد بيضرب نار ونام تحت عربية وأصاب أمين شرطة وعسكرى واتنين هربوا من على السطح.

كما قال جار المتهم: « الشقة دى أصلا بتاعت وأحده وهى اللى بتأجرها للناس المتهمين وأجرت الشقة من شهر ونص بس وأنا مكنتش بشوفهم خالص ولا أحس بوجودهم ودا معناه إنهم كانوا بيداروا نفسهم مننا ومش عايزنا نشوفهم ولا نتعامل معاهم ويوم الواقعة شاهدت الضباط بينزلوا أسلحة ومتفجرات فى أشوله.

وقال آخر إن المتهمين ليسوا من المنطقة وكانوا بيدفعوا 5000 آلاف جنيه إيجار للشقة عشان صاحبها يسيبهم يحطوا فيها كل اللى هم عايزينه.

كما قال آخر «إن الشرطة قامت بعمل عظيم ولولا أجهزة الأمن مكناش عرفنا إن فيه إرهابيين قاعدين معانا».. كما ردد أهالى المنطقة بعد كشفهم للواقعه تحيا مصر .. والشرطه والشعب إيد واحده».

كما قام فريق البحث الذى يشرف عليه اللواء عبد العزيز خضر مدير الإدارة العامه لمباحث القاهرة، بفحص عدد كبير من المشتبه فيهم بأنهم على علاقة بالإرهابيين والتعاون معهم وتفتيش نحو 130 شقة مفروشة بالمنطقة ومناطق وعين شمس والمطرية والمرج ، كما توصل فريق البحث إلى أن المتهمين كانوا يقومون بتصنيع عبوات ناسفة داخل الشقة وحزام ناسف لتنفيذ عملية كبرى بوسط العاصمة خلال الفترة المقبلة كما تقوم أجهزة الأمن المختصة بحصر جميع المكالمات الهاتفية التى حدثت قبل عملية المداهمة لكشف المتورطين مع المتهمين.

كما قام فريق النيابة وخبراء المعمل الجنائى برفع آثار البصمات من داخل شقة العناصر الإرهابية وتم التحفظ على كل المضبوطات لفحصها وبيان مدى استخدامها والمكونات الأساسية لها ونقل جثث الإرهابيين.

واستجوبت الأجهزة الأمنية القيادى الإخوانى «محمد.ع» عضو العمليات النوعية بالجماعة والمصاب فى مداهمة الأمن لوكر إخوانى بمنطقة عين شمس.

وحرصت الأجهزة الأمنية على كشف خريطة التنظيمات الإرهابية فى القاهرة الكبرى والأعمال التخريبية التى تخطط لها الجماعة خلال الفترة المقبلة فضلاً عن الوقوف على مدى وجود صلة بين المتهم ومرتكبى حادث استهداف الدكتور على جمعة مفتى الجمهورية السابق من عدمه. وكان شارع الحكيم المتفرع من محمد رشاد بمنطقة عين شمس قد شهد مواجهة أمنية بين المتهمين وقوات الأمن استمرت 4 ساعات تم خلالها إصابة الإخوانى محمد عبده محمود حسين عطية (مواليد 11/2/1988- يقيم شارع مصعب بن عمير / الخانكة القليوبية) بعدة أعيرة نارية وتم نقله إلى المستشفى لتلقى العلاج وتبين أنه من أبرز كوادر ما يسمى بلجان العمليات النوعية التابعة لجماعة الإخوان الإرهابية بالقليوبية ومطلوب ضبطه فى القضية رقم 3151 / 2015 إدارى مركز الخانكة والخاصة بانفجار معمل تصنيع متفجرات بأحد العقارات بدائرة المركز خلال شهر مارس 2015 والقضية رقم 221 / 2015 جنايات عسكرية شمال القاهرة (تحرك العمليات النوعية بالقليوبية).

أهم أخبار حوادث

Comments

عاجل