المحتوى الرئيسى

المحامي محمد عبد العزيز يروي تفاصيل يوم صعب بالمحكمة العسكرية: حكايات 2 من المختفين وطالب عذبه الأمن الوطني

06/14 02:09

طالب هندسة اختفى 6 شهور وتم تعذيبه بالكهرباء في لاظوغلي .. وشاب مختفي منذ عام استنجد بي لابلاغ أهله

 قصة محامي محبوس منذ 16 شهرا بسبب تلفيق ضابط بمباحث حلوان قضية عسكرية له بعد مشادة بينهما  

روى المحامي الحقوقي محمد عبد العزيز مدير مركز الحقانية لحقوق الانسان تفاصيل يوم صعب بالمحكمة العسكرية وحكاية 3 متهمين بينهما 2 من المختفين قسريا وشاب تم تعذيبه واحتجازه بالامن الوطني لمدة 6 شهور

وإلى نص الشهادة التي كتبها عبد العزيز للبداية :  

يوم صعب في المحكمة العسكرية س 28 كنت بحضر مع طالب هندسة كان مختفي قسريا في الامن الوطني من شهر يناير واتحجر في لاظوغلي ٦ شهور أتعذب واتكهرب وتحت التعذيب اعترف بكلام فارغ وعشان الأمن الوطني يطمن انه اعترف حسب كلام الضحية المتهم بعت محامي من طرفه يحضر التحقيق .

في نفس اليوم بالصدفة احمد السيد طه محامي شاب قابلته صدفه في المحكمة العسكرية س٢٨ النهارده برضه محبوس بقاله ١٦ شهر بسبب خناقة مع ضابط مباحث حلوان لفق له قضية عسكرية ومازال محبوس حاولت اعرف معلومات عنه وبلغت الزملاء في لجنة الحريات بالنقابة احمد اترافع عن نفسه مرافعة بليغة ورغم مقاطعة القاضي ليه اكتر من مرة بقوله ان الرسالة وصلت الا انه صمم حتى النهاية في مرافعة بليغة أمام القاضي العسكرى .

في واحد كمان متهم قابلته في تحقيق المتهم قاله مين محامى معاك قاله معييش محامين انا بقالي شهور وداخل على سنة واهلى  ميعرفوش انا فين  قالي معاك تليفون ؟ قلتله واخدينه برة قالي انا بقالي سنة مختفي وعايز ابلغ اهلي اخدت نمرة اهله وكلمتهم لما خرجت ..

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل