المحتوى الرئيسى

أهالي القرية الكرم بالمنيا يهددون بوقفات احتجاجية بسبب تشويه صورتهم

05/31 23:59

توجه عدد من مسلمي قرية الكرم، إلي منزل العمدة عمر راغب، مطالبين بتنظيم وقفة احتجاجية أمام مديرية الأمن إعتراضًا علي تشويه صورتهم، وإظهارهم بأنهم إعتدوا علي مواطنة مصرية بصرف النظر على ديانتها سواء كانت مسلمة أو مسيحية، رافضين ما ينسب إليهم من اتهامات في هذا الأمر، وأشاروا أن الواقعة تفاقمت بسبب تحريض وتدخلات بعض مثيري الفتن.

واتهم زوج “سعاد ث”، ويدعي دانيال عطيه عبده شحاتة 78 سنه، فلاح، كل من، “محمود ع”، و”مجاهد ص ح”، و”مجدي م م”، و”أحمد ت س”، و”رفعت م ع”، و”رمضان م ع”، و”محمد م ع”، و”أحمد م ع”، و”نظير إ أ ع” و”عبد المنعم إ أ”، و”صالح ع أ”، بحرق منزله​​.

وقال، أن المتهم “نظير إ”، هو صاحب ابني أشرف، وهناك  خلافات بين نظير وأشرف، لكن لا أعرف سببها​.

وقال المجني عليه، سامي كامل صدام شحاته، 64 سنة، فلاح، ‘‘ كنت قاعد في البيت وسمعت صوت دوشة برة طلعت أشوف فيه إيه، لقيت نار كتيرة طالعة من بيت دانيال، ولقيت واحد اسمه مصطفي وأولاده خدوني عندهم ودخلونا البيت وقفلوا علينا البيت، وبعدها بشويه طلعت علشان أشوف أيه اللي حصل لقيت البيت بتاعي كله مكسر والفرش مكسر ومتبهدل والأجهزة الكهربائيه مكسرة ولقيت سبعة الأف جنيه مسروقة من البيت، وبعدين ولعوا في بيت وجيه قاصد وبيت فضل سعد شرقاوي’’.

ونفى المتهم الأول والرئيسي في الأحداث، “نظير إ أ ع” 35 سنة حاصل على دبلوم تجارة، تهم إحراز سلاح ناري، وإضرام النار عمدًا وإتلاف المنقولات والتعدي بالضرب، والتسبب في إصابة المجني عليهم، وقال:‘‘عرفت إن فيه علاقه بين أشرف دانيال ومراتي “ن ر ف”’’​​.

ونفى المتهم، “رمضان م ع ع” 56 سنة، فني خراطة بالوحدة المحلية، جميع تهم الحرق والتعدي والإصابة الموجه ألية، وقرر كنت نايم في البيت، وجم خبطوا علي وفتحت وخدوني المركز وده كل اللي حصل.

وأضاف ‘‘مفيش خلافات بيني والمجني عليهم، بس فيه خلافات بين نظير ابن أختي وبين أشرف دانيال بسبب موضوع مرات نظير وأشرف’’.

كما نفي المتهم “مجدي م م ز” 51 سنه مصرفي أول ببنك، وهو نجل السيدة “عنايات أ ش” واقعة التعري، جميع الإتهامات المنسوبه أليه، وقال، ‘‘أنا كنت قاعد في البيت لقيت الضابط دخل عليا البيت وقالي تعالي معانا وخدني على المركز أنا وابني محمد وبعدها جابونا على النيابة’’.

وأضاف،‘‘ أنا محرقتش بيوت حد أنا كنت بطفي معاهم الحريق، ومفيش خلافات بيني والمتهمين، لكنني من فتره عملت محضر لدانيال عطية بسبب نزاع على شجرة كانت في الشارع​’’.

نرشح لك

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل