المحتوى الرئيسى

فيديو| مرتضي منصور Vs عمرو أديب.. القصة الكاملة

04/19 23:56

خلاف على شاشة الفضائيات بين رئيس نادي الزمالك، مرتضى منصور، والإعلامي عمرو أديب، مقدم برنامج "القاهرة اليوم"، انتقل إلى ساحات المحاكم ليسعى "منصور" في تنفيذ تهديده بوقف برنامج "أديب".

المناوشات بين "منصور" و"أديب" مستمرة ومتجددة ويساهم كون كل منهما شخصية عامة في إذكاء الصراع، وما يتبعه مع ظهور مميز لكليهما على شاشات التلفزيون. "دوت مصر" يرصد أبرز محطات صراع "منصور – أديب".

البداية عندما هاجم "أديب" بعض الشخصيات العامة بعد أزمة أمناء الشرطة، وقال خلال برنامجه "القاهرة اليوم"، المذاع على فضائية "اليوم": "في شوية كلاب سعرانة بتهوهو في مصر، بطريقة غير طبيعية علشان يرجعونا لورا.. كلاب جربانة وشرسة عاملين زي اللي عنده كلب ويخوف الناس ويرهبهم ويقعدوا يقولوا أيه في أيه مش هنسكتلك مش هنعملك".

وأضاف: "رجع الكلب المسعور تاني.. كل ده بيسئ لكل البلد وبيوقعها.. إحنا رايحين بخطى ثابتة للهاوية.. لكن لازم حد يقول للكلب اللي بيهوهو ده اسكت.. أشرف داخلية وأشرف ظباط ويطلع شخصيات عامة كلاب جربانة وتبوظ الدنيا ويتبنوا مواقف للدولة".

وتابع: "الكلاب دي بتقول إحنا نعمل فيك ونضربك ونقطعك من أنتم.. مش ده الحل أنك تبعت كلب يخوف الشعب، الحل أنك تقعد مع الجهاز ويعمل اجتماع مع المجلس الأعلى للشرطة.. لكن في شوية كلاب مطلوقة في الإعلام لا تعبر عن الداخلية ولا مصر ولا البلد.. بلطجة الشعب بيشوف كده يقولك أخد حقي بإيدي.. الكلب طول عمره تقوله بس يسكت، الكلب اللي بيهوهو عمره ما بيعض".

رد "منصور" على "أديب" جاء في برنامج "إنفراد"، الذي يقدمه سعيد حساسين بقناة "العاصمة" وقال في مداخلة هاتفية "اللي اسمه عمرو أديب في برنامجه بيشتم المصريين.. بسأل سؤال واضح هل يجوز لقناة العاصمة أنها تسب الشعب السعودي".

وأضاف موجهاً حديثه لـ"أديب" قائلاً: "أنا مبخافش لو السلطات السعودية ما جابيتش حق المصريين وطردتك من هذه القناة، نقدر نعلقك على باب القناة، أقسم بالله نقدر نعلقك على باب القناة".

وعلى الفور أعلن "منصور" عن جمع توقيعات من أعضاء مجلس النواب لوقف برنامج "أديب" لإساءته للمصريين.

وقال "أديب"، خلال برنامجه "القاهرة اليوم" على فضائية "اليوم"، "مرتضى عايز يوقف البرنامج بسرعة قبل يوم الاتنين عشان حلقة ميدو، مرتضى برضه كلم الإدارة وبيقولها هاجي أكسر الاستديو".

وتابع: "تعالى كسر، تعالى راجل لراجل وريني هتكسره إزاي"

زاد الخلاف عندما استضاف أديب أحمد حسام ميدو، بعد أن تمت إقالته من تدريب الزمالك، وقال "ميدو" في حلقته مع أديب، إن مرتضى منصور يؤمن بالسحر وأعمال الشعوذة.

وأضاف أن "منصور" يطالب باستبعاد لاعبين وفقا لأعمال السحر، وكان يطالب باستبعاد باسم مرسي، من المباريات لأنه "معموله عمل"، على حد قوله.

وأضاف ميدو: "الموسم الماضي كان شيخ يلازم فريق الزمالك في تحركاته لأن رئيس الزمالك يؤمن بالسحر".

أهم أخبار حوادث

Comments

عاجل