المحتوى الرئيسى

ريهام مهدي تكتب: حيائي بيوجعني من إيه؟ من خدش إمبارح

02/23 10:52

بالأمس طُلب مني ترجمة عبارة “خدش الحياء العام” إلى اللغة الإنجليزية، لم أجد صعوبة في إيجاد كلمات لتستيفها في جملة متناسقة في فقرة تتراص بجوار مثيلاتها لتصوير مشهد محاكمة الخيال الحالي في جمهورية مصر العبثية، لكني فشلت فشلا ذريعا في إكساب تلك الثلاث كلمات أية دلالة واضحة ذات جدوى.

قد يشير البعض إلى تراثنا الشعبي غناءً وروايات، بل وتراث ديني أيضاً يحمل ويفيض ليس فقط بما يخدش الحياء العام، بل يغتصبه جهارا نهارا، وقد يذهب البعض في طرح تساؤل مشروع للغاية: “يعني إيه الحياء العام؟”، وهل ده مرتبط يعني بالصورة المقولبة التي تم تصديرها عن الوطن، أنه هو عبارة عن “مصر ياما يا بهية يا أم طرحة وجلابية”، والست اللي اسمها مصر دي قاعدة على قارعة الطريق لو خُدش حياؤها بترقع بالصوت الحياني، مع إن نفس ذات الـ”مصر” النمطية الفلاحة بتتحزم وبترقص وبتردد أغنية الأفراح الأولى في الريف “وسطي بيوجعني من رقص إمبارح”.. هتقبضوا عليهم هم كمان؟! هتحاكموهم؟! هتمشوا تقفشوا في الناس واللي جوه السجن هيبقى أكتر من اللي بره؟!

قد يذهب البعض الآخر لحد السكين، فحين نستيقظ من النوم، وحتى نعود إليه نمر بمراحل تعليب وتهذيب وتشذيب لنصبح مواطنين صالحين للاستخدام الدولتي، بالرغم من أن كل ما يدور حولنا بدءا من سائق الميكروباص الخلوق، أو موظف التأمينات الذي يفيض سماحة وفضيلة، مرورا بأفراد من الشعب حبيبي وشرياني، يتكشف لنا معدنه الأصيل في لحظات الالتحام الكبرى في محطة مترو العتبة، فنعلم جيدا أنه يتم اغتصابنا يوميا، ولا نعلق ولا نكتب.. نحن فقط نلتحم ونمر ونعبر متناسين أن هذا حدث وأن الانتهاك اللفظي أو الجسدي، نهاية بانتهاك حقك في الوجود أصلا، أصبح بديهية رقم واحد في أبجديات الحياة اليومية هنا في تلك القطعة التي نعجز عن توصيفها سوى أنها قطعة جغرافية رزلة والله.

إلى الجماهير الجميلة التي تنعق علينا ليلاً ونهاراً “أبدا لن تسقط مصر”، نهيب بكم أن تتقدموا إلى صفوف التساؤل المشروع جدا: “كيف نصبح مواطنين صالحين للاستخدام الدولتي؟  لو فيها تقالة ورزالة برضه، ممكن نطلب من الدولة إنها تنزل لينا بكتالوج عن المفردات اللي مش بتخدش الحياء، أصلنا عايشين في الدولة خلاص، وقررنا نبقى صالحين، وياريت تكون الطبعة سريعة ومحددة ويتم بيعها في منافذ بيع الكتب، أو الأفضل أن يتم تدشينها ضمن منهج الأخلاق في وزارة التربية والتعليم، ولتكن مثلا على غرار الأستاذ العظيم “قل ولا تقل”، فلتكن “اكتب ولا تكتب”، وألف شكر لمجهودات الدولة الحثيثة التي لا توفر جهدا ولا سجنا في تهذيب وتشذيب وصنفرة دماغ مواطنيها، علشان ينافسوا في المسابقة العالمية بين الكواكب عن مين أكتر مواطن “مؤدب” وخلوق، وإن شاء الله مصر هتتصدر العالم وهتكيد الأعادي اللي مش مؤدبين كفاية.

بس قبل أن تتقدم قوات الجماهيربطلبها العادل والمشروع جدا من دولتهم الخلوقة في توفير “كتالوج الأخلاق لكل مواطن” مصحوبا بملحق مجاني به “مفردات لذيذة لا تخدش الحياء العام”، أرجو تنبيه مواطنينا الشرفاء إلى حقيقة بسيطة للغاية: “الدولة بتاعتكم شايفاكم هفأ”.. آه والله، فالسلطة الحالية تعلنها واضحة: “إحنا مالناش كبير وكله لازم يتربى”، ويتبع ذلك بالجملة الشهيرة ….”أهو أنا كيفي كده”.. السلطة الحالية بتقولكم: “أنا كيفي كده يا جماعة ومفيش داعي للمنطقة والزندقة”.. اللي مش هييجي علي كيفنا إحنا هنربيه، وكله بالقانون.. كله موجود.

يتضح ذلك جليا في التضحية مبكرا بمن صفق لها وأيدها وهلل لقدوم الفاتح المظفر، وهو راكب حمار بالشقلوب، فلدينا حكم صادر بالنكهة الناعوتية، على الرغم من أنها أيدت نفس ذات السلطة.. شوف يا أخي سبحان الله، وحكم آخر بالنكهة الـ”إسلام بحيرية”، والذي ظن لوهلة أن ممثل السلطة حين يقف معلنا أمام الميكروفنات مغازلا الشعب الطيوب اللذوذ مجددا للخطاب الديني، إن ده معناه ياللا نجدد وننقي ونناقش ونجادل بالفعل.. حاشا للذات الدولتية!

السلطة الحالية بتبعت رسالة واضحة: إنت معانا ولا علينا.. مش هيفرق، المهم “كيفي”، وبالتالي نحب نفكركم إن مفيش كتالوج لـ”كيف” السلطة، والكل هيتم التضحية به عاجلا أم آجلاً.. الجميع سيتم التضحية به وتقديمه قربانا لـ”كيف” السلطة ومزاجها وقانونها وسلطاتها وبابا غنوجها.. العابرون في الشوارع هيكونوا هدفا مغريا لتستيف المحاضر واستكمال عدد “حصالة” اليوم.. العابرون في الشوارع اللي بيتكلموا واللي مش بيتكلموا.. اللي بيناضلوا واللي مش بيناضلوا.. اللي لسه مهتم، واللي زهد ومبقاش مهتم، بس مش عارف لسه ينتحر إزاي، فمضطر يبقى.. الكل هيتم التضحية به.. الكل هيتقابل جوه!

“أهو كيفي كده”.. السلطة تعلنها واضحة، واللي مش عاجبه يورينا نفسه.. لحظة توحش السلطة وانفرادها الكامل بكل شيء وتغييبها الكامل لكي شيء -بما فيهم الناس اللي رفعوا نفس ذات السلطة على الأعناق ومنحوها شيكا على بياض- لحظة توحش قاتلة.. ترى كل شيء قزما لا يستحق عناء أن تنحني برأسها أو أذرعها الأمنية أو القانونية لتعبّره من الأساس.. تلك اللحظة الوحشية التي تصل إلى المنتهى، هي لحظة اليأس الكبرى التي تستوجب تضافرا من الجميع، ليس لمساندة #أحمد_ناجي فحسب، بل هي في حقيقة الأمر هي إنقاذ ما يمكن إنقاذه لنا جميعا لنستطيع أن نمارس الحق الطبيعي والبديهي في الكلام.. في الحكي.. في الشتيمة لما بنتزنق على الدائري الساعة تلاتة الضهر، وإلا هنلاقينا بيتقبض علينا بتهمة “السباب العلني” في الطريق العام.

هي لحظة يأس بكل ما تحمله الكلمة من معنى، ولا ينقذنا منها سوي المقاومة من الجميع.. ليس لأن هناك شيئا أفضل، وليس لأن هناك ما كنا نردده لنمنح مشهدنا البائس معنى.. “علشان اللي بعدنا يعيش أفضل”، لأننا أصلا إحنا مش هنلحق نعيش، ومبقاش عندنا حاجة نسيبها للي بعدنا.. هو خيار وحيد مهزوم للبقاء بأقل قدر ممكن من الحياة.. المقاومة.. على الأقل مانبقاش فعلا سبناهم يشوفونا أقزام.. على الأقل مانبقاش إحنا نفسنا صدقنا ده.

في نهاية المقال، أرجو من جموع الشعب المحافظ اللذوذ المهاود الذي ارتضى أن يحملنا جميعا على الاصطفاف حتى بلوغ أبعد نقطة في المنحدر، نحافظ، أرجو منه وأدعوه وأهيب بعقلائه أو مجاذيبه، فكل سواء، عليهم تقديم بلاغ عاجل في صاحبة المقال، التي مارست فعل الاستربتيز اللغوي علانية في واحدة من أكبر الصحف انتشارا في وطننا الحبيب بقولها “بس إنت تغمز يا سيسي”، وتطوعت بتقديم نساء الوطن كافة “ملك يمين” للقائد المفدى.. ده علشان هو لو حب يقفل السكور بتاع الأربع معزات فالبقية تسد.. المقالة بتاريخ 25 يوليو 2013 حد يلحقنا يا جماعة علشان إحنا لا بناكل ولا بنشرب ولا بنشتغل علشان حياءنا مخدوش من 2013.

أهم أخبار مقالات

Comments

عاجل