المحتوى الرئيسى

أيه الـ Supplements المفروض تتناولها فى الـ Cutting Phase ؟

12/14 12:50

علشان تبنى وتحصل على جسم رياضى اللى بتحلم بيه، المفروض تأخد 3,000 كالوريز فى اليوم علشان تكبر عضلاتك، طبعاً أنت بتروح تتمرن فى الجيم وبتعرق بالتالى بتحصل على الشكل اللى انت عايزه، ودلوقتى عايز تحصل على عضلات من غير دهون ومقسمة، علشان كده يلافورما حتساعدك وتقولك على نصائح بسيطة تساعدك على التخلص من الدهون وتحافظ على كتلتك العضلية.

غالباً، مرحله التخلص من الدهون (cutting fat phase) بتكون أصعب أكتر من مرحله الـ bulking، لأن فى الـ Cutting Phase أنت لازم تعد وتحسب كميه الكالوريز يومياً، أثناء المرحلة دى أنت محتاج الى:

الـ Multivitamins  بيدعم جسمك بصحة جيدة وبيمنع الأمراض عن طريق تقوية جهازك المناعى، أثناء الدايت ومرحله الـ cutting، أنت بتخسر بعض الفيتامينات والمعادن الأساسيه من جسمك، بس لما تأخد Multivitamins supplement أنت كده بتعوض جسمك بالفيتامينات اللى خسرتها.

هو حامض أميني اللى بيكون موجود طبيعي فى العضلات الهيكلية، وبعد تدريب شاق (intense) بيقل مستوى الجلوتامين فى الجسم، النوع ده من الأحماض الأمينيه بيحافظ على الكتله العضلية وبيحفز من أنتاج البروتين فى العضلة، كمان الجلوتامين بيأخد مكان الدهون المخزنة، علشان كده هو supplement رائع لإنقاص الوزن، الى جانب الجلوتامين بيزود من قدرة الجسم على افراز هرمون النمو (HGH) اللى بيساعد على حرق الدهون وبناء العضلات، أنت ممكن تحصل على الجلوتامين (Glutamine) من المصادر الطبيعيه دى: الفراخ واللحمه والسمك والبيض واللبن ومنتاجات الألبان والبقوليات والسبانخ والقمح والبنجر والبقدونس.

BCAA هو أختصار كلمه Branched Chain Amino Acids (سلسلة متفرعة من الأحماض الأمينية)، وهو supplement جيد أثناء الـ Cutting Phase، لأنه بيمنع الـ Catabolism (تقليل حجم العضلة) وبيحافظ على الكتله العضلية مع نقص الكالوريز، كمان بيساعد فى سريع عملية التعافى ويمنع التعب وبيزود نسبه البروتين وبيعالج الأنسجه وبيزود من مستوى هرمون النمو فى الجسم.

هو من الأحماض الأمينية اللى مش موجوده فى جسمنا طبيعيى لازم تحصل عليها من مصادر خارجية، برغم من كده هى مهمه جداً لبناء العضلات، لأنها بتساعد على توسيع الأوعية الدموية أثناء التدريب فتوصل  الأوكسجين والعناصر الغذائية لعضلاتك، كمان الـ Arginine بيساعد جسمك على حرق الدهون وبيستخدمها كطاقة للتدريب، أنت ممكن تحصل على الـ Arginine من المصادر الطبيعية دى: اللبن والجبنة القريش والزبادى والـ Whey protein والفراخ والديك الرومى والسلمون والتونة والشوفان والمكسرات والإنتاش الحنطة.

هو نوع تانى من الأحماض الأمينية اللى بتساعد جسمك أثناء الـ Cutting phase، لأن الـ Carnitine بيمنع جسمك من اختزان الدهون وبيزود من حرق الكالوريز، أنت ممكن تحصل على الـ Carnitine من: اللحمه الحمراء و من البذور (زى الفول واليقتين والسمسم والبسلة والعدس) والموز والمشمش.

ده أحسن نوع بروتين، لانه بيحتوى على أحسن تركيبة أحماض أمينية، والـWhey Protein بيمد جسمك بالـ blocks البنائية المهمه علشان تفرز الأحماض الأمينية الأساسيه لبناء الأنسجة العضلية، الـ Whey protein بيدعم صحتك وجهازك المناعى لأنه بيعمل كمضاد للأكسدة.

هو مضاد للأكسدة اللى بتزود معدل حرقك للدهون وبيمد جسمك بالطاقة وبيوازن كمية الدهون اللى فى دمك، كمان بيساعد فى تحسين أداء الخلايا فى جسمك.

أهم أخبار الرياضة

Comments

عاجل