المحتوى الرئيسى

بالفيديو | 14 قرية بالأقصر: عطشانين ياناس

08/30 23:04

"عطشانين ياناس..مش لاقين ميه نستحمي..طلبنا من مجلس المدينه محطه ميه قالولنا مفيش ميزانيه"..هذه الكلمات هي ملخص ماساه 14 قريه بمركز البياضيه شمال محافظة الأقصر منذ 4 سنوات.

قال الحاج سامي عبدالله، انهم يعانون منذ اكثر من 4 سنوات من انقطاع المياه في اغلب قري البياضيه، وقبل ذلك كانوا يعتمدون علي مياه المرشح المالحه ولانها تشكل خطرا عليهم تظاهروا لغلقه وبحثوا عن سبيل اخر للمياه وبالفعل تم غلقه.

واضاف مدحت عبدالعال انه تم توصيل المياه اليهم من منطقه الزهراء القريبه من مركز الطود ولكن لساعتين او ثلاث ساعات فقط ليلاً، مشيراً الي ان اهالي القريه اشتكوا لرئيس مجلس مدينه البياضيه العميد احمد معوض ولكن الرد الدائم "مفيش ميزانيه".

فيما عبر الطفل محمد عيد، عن معاناته قائلا " باجي من الزرع مش بلاقي ميه اغسل رجلي ومعانا البهايم ، واحنا عطشانين والميه مش بتيجي غير واحده باليل".

واكد محمد عبد المطلب، صاحب مقهي انه لا يستطيع ان يعمل بسبب تاخر وصول المياه والتي تنقطع طوال اليوم ، وبسؤاله عن كيفيه توفير احتياجاته من المياه، اجاب " بخزن الميه في الزير".

وبغضب شديد قال عبدالله السيد، احد الاهالي "مش لاقين ميه نتوضي، بتيجي من واحده لواحده وربع وبتقطع وماحدش سائل فينا".

من جانبه اكد العميد احمد معوض رئيس مركز ومدينه البياضيه ان المشكله كانت في الميزانيه، واشار الي انه تم البدء الرسمي في انشاء محطتين لمياه الشرب مياه البغدادي، منذ الاثنين الماضي، ومن المقرر ان ينتهي العمل بها خلال شهر ونصف.

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل