المحتوى الرئيسى

صحفي أمريكي: "وسطية" السيسي عدم السؤال عن شرعية الحاكم

04/28 23:19

قال ستيف نيجس الصحفي بوكاله اسوشيتد برس ان الوسطيه الاسلاميه التي يرغب الرئيس السيسي في تطبيقها تبدو مقتصره في معظمها علي الرغبه في عدم استخدام الدين لمناقشه شرعيه الحاكم.

وكتب نيجس عبر حسابه علي شبكه تويتر: "يبدو ان "الوسطيه" الاسلاميه التي يدفع لها السيسي تقتصر في معظمها علي الامر التالي: “لا تستخدم الدين للتساؤل عن شرعيه الحاكم".

وطالب الرئيس خلال كلمه القاها في يناير الماضي باحداث ثوره للتخلص من بعض الافكار الدينيه قائلا: “ مش معقول يكون الفكر اللي احنا بنقدسه ده يدفع بالامه بالكامل ان هي تبقي مصدر للقلق والخطر والقتل والتدمير في الدنيا كلها..مش ممكن يكون الفكر ده..انا مش بقول الدين..بقول الافكار دي التي تم تقديسها لمئات السنين، واصبح الخروج عليها صعب اوي لدرجه ان هي بتعادي الدنيا كلها".

واضاف "يعني 1.6 مليار هيقتلوا الدنيا كلها عشان يعيشوا هم؟ مش ممكن؟ الكلام ده انا بقوله في الازهر هنا امام رجال وعلماء الدين..والله لاحاجيكم يوم القيامه امام الله سبحانه وتعالي علي اللي انا بتكلم فيه...انت مش ممكن تكون وانت جواه حاسس بيه..لازم تخرج منه وتتفرج عليه، وتقراه بفكر مستنير حقيقي..وبقول تاني احنا محتاجين ثوره دينيه".

وفي وقت سابق من شهر ابريل الجاري اشادت الكاتبه الامريكيه المرتده عن الاسلام  ايان حرسي بالسيسي ، واصفه اياه بانه "شجاع للغايه".

ونقلت صحيفه كريستيان بوست الامريكيه مقتطفات من كلمه القتها حرسي امام "نادي الصحافه الوطني" لمناقشه كتابها الجديد: " لماذا يحتاج الانسان الي اصلاحات الان من وجهه نظر ملحده".

واسهبت حرسي في الحديث عن كلمه السيسي امام شيوخ الازهر فائله: “تري الان مجموعه صغيره من الاشخاص داخل الاسلام يقولون ان "هناك اخطاء في نصوصنا الاسلاميه"

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل