المحتوى الرئيسى

زينب محمد اول فتاة مصرية تشارك فى بطولة عالمية للرياضات العنيفة دون مدرب

08/18 14:40

نشرت صحيفه القدس العربي صوره للاعبه المصريه "زينب محمد " اول بنت مصريه تسافر الي الولايات المتحده للمشاركه في بطوله عالميه بدون مدرب نتيجه لنقص الموارد وصممت علي المشاركه لفتح الباب امام العشرات من اللاعبات مثلها وتشجيع رجال الأعمال والدوله علي تمويل رياضه ناشئه لا يعرف عنها احد شيئا.

وبحسب الصحيفه فان عام 2005 هو البدايه لحصد زينب بطولات كاس العالم المختلفه في رياضه الكيك بوكس، قبل ان تضيف لها المواي تاي ثم " فنون القتال المتنوع او الـ MMA التي تعد واحده من اشرس الالعاب في العالم.

ونقلت الصحيفه عن "زينب" بدايه القصه لوسائل الاعلام قائله : "كان عندي 8 سنوات، انا البنت الوحيده علي ولدين اكبر مني، وبابا وقتها قرر يخليني اعتمد علي نفسي عشان اقدر اعيش، وبدات اتعلم كونغ فو، واول ما بدات رياضه الكيك بوكس في مصر تدربت مع السيد سعد غنيم، كنت اول لاعبه اشترك في الاتحاد ؛ وان الكابتن محمد اسماعيل صبيح تبناني في الكيك بوكس، ومن قبله الكونج فو، والمواي تاي وMMA، وهو ممثل مصر في الاتحاد العربي والافريقي والدولي حاليا واستطرت فاكره اول مره دخلت له قالي عايزه تتعلمي كونج فو عشان تضربي الناس؟ قولت لا عايزه اتعلم عشان محدش يضربني، ومن يومها واحنا مع بعض" .

أهم أخبار متابعات

Comments

عاجل