المحتوى الرئيسى

وزارتا السخافة والإظلام

05/31 00:56

■ في ظل النهضه الثقافيه التي ننعم بها ونتلغمط في ثناياها ونتشقلط في فيحائها ومن وحي الخطبه السنيه في مدح المجتمعات المدنيه ذات المعالم الشوفينيه يطيب لي ان اعدّد النعم التي تنهال علينا كبراطيش الوليه الدهنيه والرجل ذو القرعه المتحنيه.. اذ بُهرت انبهارا وانفخدت انفخادا من المواصفات المستفحليه في مدح الرياسه الذكيه وذلك في مؤتمر وفعاليه المؤسسه التنمويه.. يا لها من ملوخيه بالتقليه وصينيه قرع عسل باشامليه وكان يوم منيل ومقطرن بقطران علي جموع المدنيين وعليا..

■ فمصر التي في خاطري وفي فمي ترفل الان في رغد وزيري الاعلام والثقافه اللذين اضفيا عليها زخما من البهاء والرقي، ودفعا بعجله التحضر ييجي مليار فرسخ للـ.. الـ.. يا ريته للخلف.. وهو قطعا ليس للامام.. داحنا رحنا في منطقه لا وجوديه.. فالنظر للخلف يجعلنا نتحسر ونبكي بدل الدموع دم.. فالوراء ده كان فيه ناس عظيمه.. وناس مش عظيمه بالمره.. ولكننا الان عندما ننظر اليهم نفغر اشداقنا في ذهول ونقول.. والله كانوا ميت فل وعشره قياسا بالوكسه التي نعايشها الان..

■ ولكن يبدو ان العيب ليس في الوزراء.. بل هو في التسميه.. فلا هذا وزير اعلام ولا ذاك وزير ثقافه.. يمكن جايين يعملوا حاجه تانيه غير المهمات دي.. وكتبولهم العنوان غلط.. فتوجه هذا الي مبني ماسبيرو والتاني الي مبني وزاره الثقافه.. وكان المفروض يروحوا حتت تانيه لا داعي لذكرها الان..

■ فهذا الذي توجه لمبني ماسبيرو كان يجب ان يتوقف امامه قبل ان يدخله ويرفع راسه لفوق ويحاول ان يستدعي الأعمال التي خرجت من هذا المبني علي يد فطاحل الاعلام منذ انشائه في عام ستين.. سواء من الاذاعه او التليفزيون.. ويسترجع العبقريات التي وضعت مصر علي راس الوطن العربي بالدراما التليفزيونيه والاذاعيه والبرامج الثقافية والدينيه والمنوعه والشعريه والادبيه وافلام التليفزيون.. ويتخيل الشخصيات العملاقه المشرّفه التي دخلت هذا المبني علي مدي سنوات طوال.. عليه ان يضع امامه شريطا لليالي الحلميه او رافت الهجان او فوازير رمضان والف ليله وليله او مسلسل الدوامة او برنامج نور علي نور واحاديث الشعراوي وبرنامج قمم لمفيد فوزي وجلسات انيس منصور مع قامات الادب العربي.. وثلاثيه الاب المصري والرحيل والساقيه والقاهرة والناس وهو وهي وكل عبقريات الاذاعه من برامج ومسلسلات واوبريتات... الخ الخ الخ.. وليقارن هذا بحال المبني الان في ظل قيادته.. وينظر لنفسه في المراه وهو الذي قيل في عهده للاعلاميين في مجلس الشورى انتم لا ترقون لاكوام الزباله في الشوارع!!!.. فاذا تقزم لدرجه انه لم يعد يستطيع ان يري نفسه بالمقارنه لكل ما سبق.. فعليه ان يعلم انه خد العنوان غلط.. او انه اخذ توجيهات من الجماعه الذكيه السنيه ذات الهويه اللي مش مصريه ان يحول هذا المبني الي خرابه.. فاذا كانت هذه هي المهمه الموكله اليه.. فليقلها بصراحه عشان يتشال ده من ده ويرتاح ده عن ده.. انت يا سيد تمسك بمعول هدم وتقود بولدوزر لتقضي علي شقا عمر اجيال واجيال من الاعلاميين العظماء وصناع الفنون.. ولك ان تفخرا.. ابقي قول للتاريخ بقي «اصل الجماعه قالولي»..

■ اما وزير الثقافة فيمكن العيب فيا ولكني اشهد ان بقالي في مجال الفن فوق الخمسه وتلاتين سنه ماشفتش او سمعت عن السيد الاستاذ وزير الثقافه اللي جه ده.. ولا قابلته صدفه ولا اسمه اتقال قدامي ولا اي شيء.. وايضا عمري ما شفت اسمه علي تيترات فيلم او مسلسل او غنيوه او اعلان او اي حاجه..

■ وبما ان الواحد عندما يتقدم باوراق اعتماده او تعيينه او حتي ليلتحق كدارس في اي معهد فني.. بيعملوله اختبار قدرات وانترفيو.. واعود بالذاكره للدكتور توفيق عكاشه لما حب يعمل اختبار قدرات للدكتور البرادعي عشان يشوفه ينفع رئيس جمهوريه ولاّ لا.. فطرح عليه عده اسئله حويطه وخبيثه مثل حزمه الجرجير فيها كام عود والبطه بتتزغط ازاي وكده.. وبالتالي فالواحد عشان يسطمئن قلبه يود ان يطرح علي هذا الوزير المونتير شويه اسئله:

■ ما هو الفرق بين جهاز الافيد والفاينال كات؟؟.. ولّا حضرتك لسه شغال عالموفيولا ام مقص ولزق بالتفافه؟؟..

■ الاستاذ مونتير نيجاتيف ولّا بوزيتيف؟؟.. والنعمه سالت السؤال ده لكذا واحد ماعرفش..

■ يوجد كام خُرم في الكادر التليفزيوني؟

■ ما هو الفرق بين امورس الاخراج وامورس المونتاج؟

■ طب ايه هو الانكوش؟؟.. (ودي كلمه بجد مش هزار)

■ اقولك.. احنا قررنا نجمع من بعض ونعمل فيلم روائي قصير ونتعاقد معاك تمنتجه.. هنا بقي تبان القرعه من ام الجدايل.

■ وبما ان هذا الوزير اول ما قدمه الطاهره عتبت باب وزاره الثقافه.. دخل رافع سيفه زي عنتر.. مش عنتر بتاع عبله طبعا.. لكن غالبا عنتر زميل لبلب.. ويمكن عنتر اللي مثله عادل إمام في فيلم عنتر شايل سيفه.. الاكاده انه لا شاعر ولا فارس ولا سراج منير ولا ايتها حاجه.. واول ما اطاح اطاح بالدكتور احمد مجاهد والسرسوب اتفتح.. اذا هو يري ان الدكتور احمد مجاهد ليس علي كفاءه.. طب ايه رايك نعمل مناظره بينك وبينه وتورونا مين فيكم اثقف من التاني؟؟.. ما هو لازم نمتحنك في حاجه.. احنا مش عارفينك خالص يابني.. وشكلهم في الجماعه بينقوكوا بطريقه كلوا باميه.. ولّا هي بوابه مالهاش صاحب وتكيه بابها مخلوع ووكاله من غير خفير؟؟.. الناس في العاده بتقدم نفسها بكارت وسابقه اعمال.. وانت قدمت نفسك بقالب طوب حراري ف خلقتنا..

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل