المحتوى الرئيسى

كلمات راقصة

06/27 08:16

- نبدأ بالإيجابيات.. رائع جداً أن يكون عندنا سبعة أحزاب دينية، فأفغانستان بدأت بخمسة فقط والصومال بدأت بثلاثة.

- بعد التحقيق مع الأستاذ «عادل حمودة» اتضح أنه غير مسموح لنا بالحديث عن السلبيات، لكن فى الفترة الانتقالية مسموح لنا كإعلاميين ببيضة واحدة كل أسبوع.

- كثرة الحديث عن فوضى الإعلام تؤكد أن «جمال عبدالناصر» أمم «قناة» السويس، لكن هذه الحكومة سوف تؤمم باقى القنوات.

- عاد عسكرى المرور ليقف وسط الميدان وينظر إليه الناس باحترام ويعاملونه مثل نافورة «فينيسيا» ويلقون عليه النقود المعدنية.

- حتى «مبارك» استفاد من الثورة، فمن حقه «معاش» من فبراير وعلاوة «معاش» فى يوليو، وبقى أن نرسل إليه مندوباً من وزارة المالية يُهّرب له «المعاش» إلى الخارج.

- خايف نتيجة الثانوية العامة تطلع 77.2% والبرادعى الأول.

- غريبة.. عندنا مولود كل خمس وعشرين ثانية، وحزب كل خمس ثوان.

- البرلمان المقبل مثل خروف العيد: الثلث للإخوان والثلث للأصدقاء والثلث لصاحب الخروف و«الفروة» للثورة.

- فرنسا ألغت حصانة النواب.. لماذا لا نلغيها ونجعلها «بدل نقدى»؟!

- أجمل الكلمات الراقصة قالها هذا الأسبوع الشيخ «الحوينى»، أحد رموز السلفية، للقضاء على مشكلة الفقر فى مصر، حيث قال بالنص (هو الفقر اللى إحنا فيه إلا بسبب ترك الجهاد، مش لو كنا كل سنة بنغزو مرة ولا اتنين ولا تلاتة وناخدهم أسرى وناخد أموالهم وأولادهم ونساءهم وكل دى عبارة عن فلوس.. كل واحد كان بيرجع من الجهاد وإيده مليانة كان بيرجع معاه اتنين أو تلات «شُحطة» وتلات أو أربع «نسوان» و2 أو 4 أولاد، اضرب كل راس من دول فى 300 درهم أو دينار تلاقيه راجع بمالية كويسة لو هو راح يعمل صفقة تجارية ولّا حاجة مش هيعمل الفلوس دى.. كل ما يتعذر ياخد راس يبيعها ويفك أزمته).. أستاذ «حوينى» طيب افرض انهزمنا وأخدونا أسرى فى «جوانتانامو» نعمل إيه؟!.

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل