المحتوى الرئيسى

كلمتى للتاريخ.. والجغرافيا.. وحساب المثلثات

06/24 08:09

■ لا تنبهر من العنوان.. كلمتى للتاريخ.. أو الآن أتكلم.. أو أبوح يا أبوح.. حان وقت البوح.. فأنت تقرأ العنوان وتستعد نفسياً لقراءة شهادة تاريخية حاتغير مفاهيمك وتقوم بحفل تعارف بينك وبين الحقيقة التى ظلت خافية عنك طيلة الثلاثين عاما الماضية.. وإن كنتوا نسيتوا اللى جرى.. هاتوا الدفاتر تنقرا.. ده كلام فى المستقبل.. على أساس أننا نملك فرصة ذهبية الآن لكتابة الدفاتر على حقيقتها من الشهود العيان الذين مازالوا قيد الحياة وعندهم كلام مهم.. وكل ده عشان العيال تبقى تقراها فى المستقبل.. ومرة فى العمر.. التاريخ يتستف صح.

■ ولكنك ما إن تفتح الجريدة أو البرنامج.. حتى تشعر أنك تريد أن تقول للبيه أو الهانم اللى بيدلوا بدلوهم.. والنبى تلم دلوك والخيشة وتروح تسيأ فى حتة تانية.. يا ريتك ما اتكلمت يا خويا.. وقاعد منفوخ قوى وحاتغنى يا وحيد.. صدق اللى قال السكوت من دهب.. لا بتقول شهادة للتاريخ ولا دياولو.. دانت بتحكى حواديت خايبة وعبيطة وكلها شماتة ورخص وانحطاط وحقد طبقى..

متناسياً أننا كشعب فطن وذكى ويلقطها وهى طايرة.. يستطيع أن يميز جيدا بين الشهادة التاريخية والبولولوم.. التفاصيل التى تسردها متخيلا أنها مشوقة وحراقة.. تفاصيل سخيفة، إن دلت على شىء فإنما تدل على بنى آدم بيئة لم يكن فى يوم من الأيام محترما أصلا.. حتى يجلس الآن مدعيا البطولة ومختلقا حكايات حقيرة.. متخيلا أنه بذلك يصور كم الشر الذى كان عليه الحكم السابق.. ومسجلا نفسه فى سجل الأبطال.. ولكن الحقيقة أننا نصل لاستنتاج يقول يا الراجل ده أهبل.. يا الحكم السابق كان بريالة.

■ الوطن يزخر برجال لهم احترامهم.. يعرفون الفرق بين الكلام والغثاء.. يعرفون نوع المعلومات التى تصلح لكتب التاريخ.. وهؤلاء معظمهم لم ينطق بعد.. لأن وسائل إعلامنا تجرى وراء المادة المشوقة.. فبدلا من الاستماع للشخصيات المحترمة نجد نماذج عديدة من الشخصيات الكارتونية لشكوكو وشرفنطح يحتلون المقاعد ويفقعوا مرارتنا بكلام كله هطل وسوء تربية.. ذلك مع عظيم الاحترام لشكوكو وشرفنطح.. على الأقل الناس دى كانت صادقة مع نفسها وما بتميسش على حد.

■ ولذلك أدعوهم لأن يرفعوا لواء.. الآن أخرس.. الكلام ده كنا مستعدين نسمعه قبل الثورة.. أيام ما كانوا بيسمحوا بقدر من الحرية والتنفيس.. أما الآن.. فالصمت عن هذا النوع من البولولم واجب.. يا تقولولنا شهادة تاريخية تعلمنا حاجة وتحترم عقولنا.. وتساعدنا على عدم الوقوع فى نفس الخطأ مرة أخرى.. يا تخرسوا.

■ الحديث الدائر حاليا عن الوزير السابق فاروق حسنى.. عيب.. لم أكن أتمنى أبدا أن يصل بنا الحال لأن نناقش مثل هذه القضية بمثل هذا الفجور.. وأن نضع الرجل فى هذا الخندق ليضطر للدفاع عن نفسه بهذا الأسلوب.. مش أخلاقنا ولا أسلوبنا.

■ أخى وصديقى الفنان الجميل هانى شاكر وحرمه.. وبشر الصابرين.. قلبى عندك.

■ كلمة لا قلبى ولا ضميرى ولا عقلى قادر يكتمها أكتر من كده.. الله يفك سجنك يا أسامة يا شيخ.. تقولولى بقى فى إيدين النيابة والقضاء.. أقولكم.. دعوة ولية ساعة عصرية.. تنضم لآلاف الدعوات بأن يفك ربنا الرحيم العادل كربه وتظهر براءته.. هذا الرجل المحترم الذى لم نلحظ عليه شائبة طوال تعاملاتنا معه.

■ إلى كل عائد من الخارج من السادة الذين شرفونا فجأة بالزيارة بعد غياب كنا نتمنى أن يطول أكثر.. والذين شنفوا آذاننا بفتاوى زمان كانت بذرة الفتنة والحقد الطائفى.. هؤلاء المتغنيين بأغنية حب الوطن فرض عليا.. أرجعله أخرّب فيه شوية.. نقول.. لما حد يواجهك باللى قلته زمان

■ لا تقل ما قلتش.. قل قلت ومش حاقول تانى.. عشان فيه تسجيلات..

■ لا تقل كنت بهزر.. قل كنت بتكلم جد وأنا غلطان.. عشان اللى بيكذب بيروح النار.

■ وتذكر من دلوقتى وطالع.. إن الحسّابة بتحسب.. مع ترحيبنا الكامل بك إذا كنت تنوى فعلا أن تبدأ من جديد على ميه بيضا.

■ بلاغ للمجلس العسكرى ورئيس الوزراء ووزير الداخلية والنائب العام والشعب.. فيه واحد فاتح نصبة قهوة جنب مزلقان غمرة ما رشحش نفسه للرئاسة.. برجاء القبض عليه والتحقيق معه.. مستكبر علينا ده ولا إيه؟؟

أهم أخبار مصر

Comments

عاجل