المحتوى الرئيسى

وحيد حامد: الثورة أظهرت أنبل ما في الشعب وأخبث وأقذر ما فيه

06/21 02:41

كتب- أيمن شعبان:


رأى الكاتب والسيناريست وحيد حامد أن حزب الحرية والعدالة غير قانوني وشرعيته منتهية؛ لأنه مخالف للدستور، قائلا: إن حزب الحرية والعدالة فاجأني لأمرين لأن المرحوم البنا كان يرفض الأحزاب والغريب هو خروج الإخوان الجدد عن تعاليم المرشد الأول بعد أن كانت مقدسة وخاصة ان الجماعة مازالت تطبق مخططات البنا.

وتابع حامد خلال تصريحاته لعمرو الليثي في برنامج الميدان على قناة التحرير مساء الاثنين: ''الأمر الثاني أن الدستور الحالي يمنع الأحزاب الدينية و كل مؤسسي الحزب من المنتسبين للجماعة ..وبعدين مفيش حاجة اسمها مرجعية اسلامية ..ومطلوب من لجنة الاحزاب تفهمنا وافقت عليه ازاي؟'' .

وقال مؤلف مسلسل الجماعة:'' الاخوان المسلمين كسبوا في العهد السابق أكبر الغنائم بدور المظلوم وهم الآن ليس عليهم أي عائق وينطلقوا في مصر ينشروا دعوتهم بما فيها من أكاذيب واضاليل ..وخلاص خلصت فزاعة الاخوان واحنا مستنيين منهم الكذبة الجديدة''.

وحول تقييمه للاستفتاء على التعديلات الدستورية قال:'' إن خروج معظم المصريين في الاستفتاء شيء جميل جداً، وأنا اشكك في نزاهة الاستفتاء، لأنه لم يكن هناك رقابة على الصناديق،.. عندما ذهبت امام اللجنة لا شفت قاضي ولا وكيل نيابة لقيت موظف بيقوللي الأخضر نعم .. اندهشت وأخدت الورقة.. وبعد ما خرجت وكانت الساعة 7 قلت طيب ما ممكن الورق الفاضي ده يتملي ..انا أشكك في نتائج الاستفتاء''.

وصعد حامد من حدة هجومه على الإخوان قائلا:'' الاخوان دول انا مبحترمهمش و مبثقش فيهم دول بتوع الاعيب، زي ألاعيب شيحة.. ممكن اكتبهالك وتتقال في موجة كوميدي''.

''الثورة اظهرت أنبل ما في الشعب المصري وأخبث وأقذر ما في الشعب''.. هكذا علق وحيد حامد على رؤيته للثورة ونتائجها حتى الآن،  متابعا:'' احنا مش ثورة عظيمة احنا مش الثورة الفرنسية ..احنا عندنا 800 قتيل الشهداء فيهم أقل من كده لأن منهم مساجين هربانين .. إنما ثورة سلمية غيرت مفاهيم سياسية''.


أهم أخبار مصر

Comments

عاجل